Het rode bh'tje van de prinses vliegt door de lucht

Jeugdtheater De rode prinses Theatergroep Kwatta (6+). Regie: Josee Hussaarts. T/m 1 maart. * * * *
Jeugdtheater De rode prinses Theatergroep Kwatta (6+). Regie: Josee Hussaarts. T/m 1 maart. * * * *

Jeugdtheater

De rode prinses Theatergroep Kwatta (6+). Regie: Josee Hussaarts. T/m 1 maart. * * * *

Alles is nieuw in de Rest van de Wereld. Mannen bijvoorbeeld, die kent de Rode Prinses niet. In het paleis waren alleen maar lakeien.

Met De Rode Prinses, naar het boek van Paul Biegel, maakt Theatergroep Kwatta zijn debuut in de grote zaal. Een mooi debuut. Vooral dankzij de majestueuze beelden, die op een vervreemdende manier intiem worden door eigenzinnige bluesmuziek, gespeeld door driemansband Ocobar.

In een tijdperk dat het midden houdt tussen Middeleeuwen en Barok, volgen we het verhaal van een roodharige prinses. Ze is nog nooit buiten het paleis geweest, maar nu ze twaalf wordt, mag het. Prompt wordt ze ontvoerd door rovers, wat ze alleen maar geweldig vindt.

De Rode Prinses is, naast een sprookje, ook een parabel over ontluikende pubertijd, identiteit en oppermachtige ouders die hun kinderen klein willen houden. Als de Rode Prinses zich in het bijzijn van de rovers omkleedt, vliegt er een rood behaatje door de lucht. Maar als een vreemdeling zich aan haar opdringt, slaat ze hem op zijn neus. Regisseur Hussaarts maakt van de Rode Prinses een seksueel wezen, dat, hoe bleu ook, precies weet wat ze wil.

De voorstelling is niet altijd even strak. De zijlijn over de talentenjacht naar een nepprinses levert leuke Idols-achtige scènes op, maar is nauwelijks uitgewerkt. Als de soldaten van de koning zich als bomen verkleden om de rovers op te wachten, worden er wel heel erg flauwe boomgrappen gemaakt.

Toch haak je niet af. De onbevangenheid waarmee de prinses de Rest van de Wereld leert kennen, blijft boeien. Al dolend van bos naar boerderij volgen verrassende confrontaties met volk en vaderland.

Ook is daar nog de Verschrikkelijke Umberto, een reusachtige, door vijf acteurs bezielde pratende poppenromp. Van hem leert de Rode Prinses haar belangrijkste levensles: voor een hongerige beer zijn een bedelaar en een koning precies hetzelfde.