Bijna alle kranten zien hun oplages afnemen

De groei is er volledig uit in de dagbladwereld in Nederland. Slechts enkele kranten houden hun oplages op peil, de rest ziet de omvang dalen. Dat blijkt uit de oplagecijfers over het derde kwartaal van vorig jaar die Het Oplage-Instituut (HOI) vanochtend heeft bekendgemaakt.

Van de landelijke betaalde kranten is NRC Handelsblad de sterkste daler. De totaal verspreide oplage in het derde kwartaal van 2008 is 5,1 procent minder dan in het derde kwartaal van een jaar eerder. NRC Handelsblad verspreidt nu dagelijks 211.000 exemplaren. Ochtendkrant nrc.next groeide licht, met 1,4 procent, naar 80.400 stuks. De Volkskrant daalde met 3,9 procent tot 259.000, De Telegraaf met 2,5 procent (719.000) en het AD met 4,2 procent (460.000).

Gratis dagblad De Pers boekte een zeer forse oplagedaling. De krant van investeerder Marcel Boekhoorn, die nog steeds zwaar verliesgevend is, zag zijn totaal verspreide oplage met 34,5 procent dalen (302.000). In dat cijfer tekent zich de herpositionering van De Pers af. De krant wil niet langer de grootste krant van Nederland worden, maar richt zich nu meer op hoger opgeleiden met meer financieel-economische artikelen. Gratis concurrenten Metro en Spits boekten beide een lichte stijging van de oplage ten opzichte van dezelfde periode in 2007.

Met uitzondering van het bescheiden Friesch Dagblad (oplage 16.000, een plus van 3,1 procent), zagen alle regionale kranten in Nederland hun oplagen dalen in het derde kwartaal van vorig jaar. Grote verliezers bevinden zich in Limburg (Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger, beide eigendom van het Britse concern Mecom) en in Noord-Nederland (Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden, uitgaven van NDC/VBK).

De verwachting is dat de oplagen van de kranten nog verder onder druk komen te staan. Door de economische crisis nemen de advertentie-inkomsten van de dagbladen af. Onderzoeksbureau Nielsen verwacht dat de invloed van de kredietcrisis op de mediabestedingen van adverteerders op zijn vroegst in het laatste kwartaal van 2008 zichtbaar wordt. PCM Uitgevers, De Telegraaf en Wegener, de grootste dagbladuitgevers van Nederland, hebben alle drie bezuinigingen aangekondigd.

Het Oplage-Instituut maakte vandaag ook nieuwe oplagecijfers van andere bladen bekend. Opvallend bij de opinietijdschriften is de daling van weekblad Elsevier. Het grootste opinieblad van Nederland ging van 143.000 naar 135.000 stuks. Elsevier was lang het enige opinieblad dat groeide.

Meer oplagecijfers op www.hoi-online.nl