Wachten aan de balie is erg, er achter werken is erger

Theater Balieleed door Golden Palace. Tournee t/m 12/3. Golden Palace Titel nog niet bekend
Theater Balieleed door Golden Palace. Tournee t/m 12/3. Golden Palace Titel nog niet bekend Duin, Ben van

Theater Balieleed door Golden Palace. Tournee t/m 12/3.

Voor de balie staan, lijdzaam wachtend, nummertje in de hand, voorkruipers, het is al een ramp. Maar werken aan de andere kant, dat is pas echt de hel. Toneelgezelschap Golden Palace en regisseur Ingrid Kuijper belichten dat in de voorstelling Balieleed.

Een workshop ‘baliekracht’ moet aan zeven baliewerkers leren om de burger op afstand te houden – de burger die met intimidatie, scheldpartijen en grof geweld de weerloze medewerker, deze machtige ambtenaar in functie, te lijf gaat. Onderdeel van de training is het rollenspel. Beurtelings is een van de spelers burger of ambtenaar. Zonder dat ze het willen, veranderen ze vanzelf in machthebber dan wel slachtoffer.

Het decor is nogal anoniem en naargeestig, zoals het hoort in deze ambiance van verveeld wachten. De kostumering is overwegend grijs en bruin, gedempte tinten die elke flamboyante menselijkheid aan de personages ontnemen. De werkvloer is droefgeestig.

Er kleeft een nadeel aan Balieleed: de scènes zijn te los aaneengeschakeld. Het lijken tal van improvisaties op dat ene, zelfde thema: wat gebeurt er als de grens van fatsoen tussen twee werelden wegvalt? In een hyperrealistische stijl, waarin leed danig wordt uitvergroot, neemt elke speler het hele scala door dat bij het thema hoort: de opgejaagde vrouw, de eenzame burger, de in zichzelf gekeerde man die heeft uitgerekend dat de gemeente zijn appartement groter heeft berekend dan in werkelijkheid.

Het is allemaal treffend gespeeld en herkenbaar, maar in het hart van de voorstelling zou toch een samenbindend drama moeten schuilen. Dit gemis, klein maar beslissend, maakt Balieleed minder venijnig dan het had kunnen zijn.

Kester Freriks

Voor meer informatie: www.goldenpalace.nl