Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

Politiek

De communicatieadviseur

Europa, Nederland, Utrecht, 19-12-2008 Marlot Communicatie. Jeroen Beekman. Foto: Evelyne Jacq
Europa, Nederland, Utrecht, 19-12-2008 Marlot Communicatie. Jeroen Beekman. Foto: Evelyne Jacq Jacq, Evelyne

Jeroen Beekman (34)

Studie: geschiedenis en amerikanistiek, Universiteit Utrecht (1995-1998); American Studies, University of Wyoming (1998-2000)Werk: senior communicatieadviseur bij Marlot CommunicatieLaatste boek: Careless Love: the unmaking of Elvis Presley (Peter Guralnick)Sport: vijf uur per week wielrennenBrutomaandsalaris: 4.300 euro

Hoe komt u vanuit amerikanistiek bij een communicatiebureau?

„Ik interesseerde me altijd al voor de presidentiële politiek van Amerika. Ik schreef mijn scriptie over de Amerikaanse cultuur en de Lewinsky-affaire. Daarna kon ik bij de verkiezingscampagne van Al Gore aan de slag. Terug in Nederland vroeg toenmalig staatssecretaris van Europese Zaken Dick Benschop mij om in het PvdA-campagneteam te komen. Zo raakte ik betrokken bij Nederlandse en Europese campagnes. Inmiddels werk ik voor bedrijven, ik doe woordvoering, mediatraining, maak communicatiestrategieën. Zo is elke dag weer anders.’’

Wat is er zo leuk aan Amerika?

„Het is in alle opzichten interessant; politiek, cultureel, geografisch, demografisch, de macht, het landschap. Als kind vond ik Amerika cool, nu vind ik het ook intellectueel uitdagend. Het optimisme van Amerikanen is fascinerend, het vermogen van dat land om te veranderen. Het is bovendien het enige echt multiculturele land, wat niet wil zeggen dat er op dat gebied geen dingen misgaan. Ik ben door Amerika Europa anders gaan bekijken. We kunnen veel leren over de organisatie van het politieke systeem. Het belangrijkste om te leren is misschien wel de daadkracht, vooral in moeilijke tijden.’’

Mist u Amerika in uw huidige baan?

„Ik weet niet wat ik over tien jaar wil, maar ik denk erover na hoe ik Amerika commercieel interessant kan maken voor mezelf. Het land blijft lonken. Ik zou, met een aantal anderen, bijvoorbeeld een Europees campagnebureau kunnen opzetten dat zich laat inhuren voor verschillende politieke campagnes. In Amerika is dat heel gebruikelijk. Een ander idee is om het consumentengemak van dat land hier te introduceren.’’