Liggend van het uitzicht genieten

Een auto hebben ze niet. Die is de deur uit; ze doen niets liever dan fietsen. Zestien jaar geleden kregen Marijke van Schaik (62) en Elleke Bijsterveld (45) hun eerste tandem van een familielid, intussen hebben ze er drie staan. Maar de laatste aankoop is een bijzondere versie.

Hoe werkt deze fiets precies?

„De achterste fietst zittend, de voorste liggend. Bij stellen op een tandem zie je vaak dat de langste voorop zit, waardoor de achterste niets meer ziet. Vooral bij mannen en vrouwen fietst de man steevast voor. Wij zagen deze en wisten meteen dat het iets voor ons was. Ook wij hebben nogal een lengteverschil en Marijke is gek op liggend fietsen. Het een Hase Pino. Bij fietswinkel ’t Mannetje in Haarlem hebben we gevraagd deze voor ons te bestellen.”

Hoe fietst dat voorop?

„Het is heel anders dan een gewone tandem. Wie voorop fietst, kan niet sturen of remmen. Ik hoef alleen maar te genieten van het uitzicht.”

Waarom een tandem?

„Hoe vaak kun je naast elkaar fietsen op de weg? En als je samen fietst, is het tempo van de één vaak sneller dan van de ander. Op een tandem ga je samen een stuk harder, terwijl je ook nog met elkaar kunt kletsen. En wie op een normale tandem achter zit, kan kaartlezen tijdens het fietsen.”

Jullie trekken veel bekijks?

„Als je behoefte hebt aan aandacht, moet je absoluut op deze fiets stappen. Tijdens onze fietsvakantie in Tsjechië hebben wel zestig mensen voorop gezeten om de lighouding uit te proberen. Toen ze vroegen hoe duur de fiets was, zeiden we maar niets. Het is voor hen denk ik een jaarinkomen.”

Want hoeveel kost de Pino?

„We weten het niet zo goed meer, zulke dingen vergeten we direct. Zo tussen de 3.500 en 4.000 euro. Mensen zeggen wel eens wat van onze verzameling fietsen en dat we zo vaak op vakantie gaan. Dat noemen ze dan luxe. Maar wij hebben geen auto, dat scheelt ons 450 euro in de maand. Dan hoef je over zo’n aankoop niet lang na te denken.”

Jullie leven bewust autovrij?

„Er komt een tijd dat autorijden in de ban wordt gedaan, net als nu met roken gebeurt. Het is ongezond, stressvol en gevaarlijk voor wandelaars of fietsers op straat. We lazen eens dat de mate van een beschaving is af te meten aan het feit of kinderen veilig kunnen buitenspelen. Dat is in Nederland nog lang niet het geval.”

Maar een auto kan wel vrijheid bieden.

„Dat zegt iedereen, maar wij richten ons leven zo in dat we de tijd nemen om ergens heen te gaan. We gaan op de fiets of juist met de trein en huren daarna een ov-fiets. Of we wandelen ergens naar toe. Dat gaat prima en is nog gezond ook. Laatst zei ik tegen een sportleraar dat ik maar geen leuke sport kon vinden om te gaan beoefenen. Hij zei dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken. Ik heb met mijn levensstijl beweging genoeg.”

Willemijn van Benthem