Koopjes jagen op Black Friday in de VS

Hoe slechter de Amerikaanse economie er voor staat, hoe populairder de goedkope winkelgigant Wal-Mart. Gisteren, op de dag die traditioneel de start van de Amerikaanse feestinkopen markeert, werd dat enthousiasme een werknemer van de keten fataal. Toen een filiaal bij New York ’s morgens om 5 uur de deuren opende, werd hij door koopjesjagers onder de voet gelopen.

‘Black Friday’, heet deze dag. Dat slaat op de boekhouding: op de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving slaan de rode cijfers, negatieve cijfers van winkelbedrijven van het begin van het jaar om in zwarte, positieve cijfers. Normaal gesproken zorgen de feestinkopen in november en december voor 25 tot 40 procent van de jaarverkoop. Maar tot nu toe zijn deze maand de verkoopcijfers van kleding, luxe goederen en elektronica alleen maar sterk gedaald.

De winkeliers bieden daarom dit jaar op zwarte vrijdag nog forsere kortingen dan andere jaren, en breiden de uitverkoop, die door de crisis al veel eerder begonnen was al bood, nog eens flink uit. Als klant is het eigenlijk niet meer nodig om ’s nachts in de kou in de rij te gaan staan om een goede aanbieding te scoren, want, zo adverteert kledingwinkel TJ Maxx nu, „elke dag is zwarte vrijdag”.

Aan het eind van de dag bleek gisteren dat de consument terughoudend was met het doen van grote uitgaven en alleen de aanbiedingen uitzocht. De afgelopen tien maanden werden in de VS een miljoen banen geschrapt. Beursgraadmeter Dow Jones steeg gisteren licht met 1,2 procent, maar een mandje beursgenoteerde Amerikaanse winkelbedrijven daalde met 0,5 procent.

Meer consumentennieuws op nrc.nl/kredietcrisis