Filmposterkritiek

Vormgever en filmfanaat Danai maakt met zijn nep-filmposters een nieuw genre: een geïllustreerde doe-het-zelf variant op filmrecensies.

„Bla. Bla. Bla. Bang. Bla. Pow. Bla. Kaboom. The end.” Dat is in het kort de boodschap van de visuele filmrecensie die tekenaar Danai maakte van het tamelijk zwijgzame en extreem gewelddadige No Country for Old Men. En over de laatste Batman-film The Dark Knight: „All hail to the clown.” En: „Very dark indeed.” De Joker grijnst je in psychopathische krassen tegemoet.

Danai vindt met deze in getekende filmposters gevatte filmkritieken een nieuw genre uit. Want hoewel de stripreportage de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen, YouTube overloopt van de spoofs (parodieën) en filmblogs overstromen van gerecyclede meningen en overgeschreven persverhaaltjes, wil het niet echt lukken met echt nieuwe doe-het-zelf-varianten op filmrecensies. Vaak gaat het om krukkige imitaties; „sweded”, zoals de videotheekjongens in de film Be Kind Rewind hun namaakfilms noemen.

Maar nu is er dus The Daily Danai, een initiatief van illustrator Danai Fuengshunut, docent aan de Rotterdamse Willem de Kooning Academie. Het begon als liefhebberij, vertelt hij. „Ik ben een filmfanaat. Eigenlijk moesten het strips worden, maar dit staat dichter bij mezelf, en geeft me de kans met technieken te experimenteren.”

Wat opvalt is het inventieve gebruik van tekst, vergelijkbaar met de wijze waarop filmposter de aandacht trekken: „Desire. Ambition. Confusion. Dramaqueens. Overacting”, in het geval van het zowel geprezen als verguisde There Will Be Blood. Ook Danai was duidelijk niet geporteerd van Daniel Day Lewis extra ingeleefde acteerwerk als Amerikaanse olie-industrieel. Die combinatie van beeld en tekst is ook niet toevallig: „Als ik kon schrijven, had ik ze geschreven.”

Je kunt nog zoveel woorden gebruiken, soms is beeld simpelweg effectiever. Bij de film The Darjeeling Limited is het koffertje met de portretten van de drie broers, die in de film door India reizen, voorzien van het logo van Louis Vuitton. Een plaagstoot naar de commercialisering van onafhankelijke films.

Gisteren zag Danai de Franse schoolfilm Entre les Murs. Kijk zelf maar wat hij ervan vond.

www.dailydanai.com