Niets kopen voor de kinderen is geen optie

Heeft Sinterklaas last van de recessie? Hij lijkt niet van plan minder uit te geven, maar wel kritischer te zijn geworden op de kwaliteit van zijn cadeaus.

De inzakkende economie komt op een slecht moment voor de Goedheiligman. November en december zijn verreweg de belangrijkste maanden voor de detailhandel en met name de speelgoedbranche.

De omzet in deze winkelsector is in november, vlak voor Sinterklaas, drie keer zo groot als in januari, zo blijkt uit cijfers van het hoofdbedrijfschap Detailhandel. In december is de omzet nog altijd ongeveer 2,5 keer zo groot. De speelgoedwinkels moeten het dus hebben van het laatste kwartaal van het jaar: daarin halen zij ongeveer net zoveel omzet als in de eerste zes maanden van het jaar.

Het is de vraag of dat dit jaar hetzelfde zal zijn, nu de kredietcrisis lijkt uit te lopen op een recessie. Uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het consumentenvertrouwen na een korte opleving in de zomer weer dalende is. Nederlanders zijn met name somberder over het economisch klimaat. Ook de koopbereidheid neemt af, vooral doordat consumenten grote aankopen zoals een auto of wasmachine liever even uitstellen. Over de financiën van hun eigen huishouden in de komende twaalf maanden zijn consumenten een stuk pessimistischer gestemd dan een maand eerder.

Uit een enquête onder 4.000 Nederlanders door onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy blijkt dat 58 procent van mening is dat zij op dit moment minder te besteden hebben dan in dezelfde periode vorig jaar. Desondanks geeft ruim 85 procent van de ondervraagden aan dat zij dit jaar hetzelfde aan Sinterklaas zullen uitgeven als vorig jaar. Volgens consultant Hester Bunnik van Q&A komt dat gemiddeld neer op een bedrag van 107 euro per persoon. Opvallend is dat eenderde van de ondervraagden verwacht dat de kredietcrisis wel invloed zal hebben op de sinterklaasuitgaven van andere Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt ook dat met name bij mensen met lage inkomens (onder 20.000 euro) de sinterklaasaankopen in de knel komen. Uit deze groep geeft 13 procent aan dit jaar minder aan Sinterklaas te willen uitgeven. Van de ondervraagden wil 16 procent Sinterklaas overslaan omdat ze er geen geld voor hebben of omdat ze het geld liever aan iets anders besteden.

Een onderzoek in opdracht van internetwinkel Bol.com (twee miljoen klanten) bevestigt dat beeld: slechts één op de vijf Nederlanders geeft in december minder uit. Zij geven de crisis als belangrijkste reden aan om het wat zuiniger aan te doen, door bijvoorbeeld prijzen eerst te vergelijken op internet of op koopjesjacht te gaan.

Speelgoedketens willen nog geen uitspraken doen over mee- of tegenvallende verkopen. Jan Sinke, vakredacteur van het vakblad voor de speelgoedbranche Speelgoed + Hobby merkt wel dat winkels minder inkopen dan voorgaande jaren. „Ik kom bij winkelbezoeken overal hetzelfde beeld tegen. Er wordt door de winkeliers ook minder besteld bij de groothandel.”

De verkoop van speelgoed is dit jaar minder, maar niet dramatisch minder, zegt Sinke. „Mensen willen toch altijd iets kopen voor hun kinderen. Helemaal niets kopen is geen optie.”

Opvallend is volgens Sinke wel dat mensen nu juist kiezen voor duurder merkspeelgoed. „Ze kopen dan liever één stuk in plaats van drie, kennelijk in de hoop dat het speelgoed langer meegaat.”