Een nieuwe Solex voor de eco-chic

De Solex is terug. Met elektromotor. Thuis op te laden via het zonnepaneel. Dat voelt goed.

Retromodellen, je ziet ze overal. Volkswagen bracht zijn kever opnieuw uit als New Beetle, BMW bouwde de Mini na en Fiat heeft kort geleden zijn 500 uit de mottenballen gehaald. Ook in de motorfietswereld zijn de retromodellen populair. Harley Davidson maakt alleen maar retro’s en ook Kawasaki en Triumph halen hun inspiratie nogal eens uit oude catalogi. Maar in de bromfietswereld bleven tot dusver de nieuwe versies van stijliconen als de Batavus Whippet, Kreider Florett of EEG Mobylette uit.

Totdat een paar jaar geleden de Franse zakenman Jean Pierre Bansard op de Champs Elysées een beroemd brommertje uit de jaren vijftig en zestig voorbij ziet knetteren. Een fiets met een motortje op het voorwiel waarvan er acht miljoen zijn verkocht, vooral in Frankrijk en Nederland: de Solex.

Wat is er met de Solex gebeurd?, vraagt Bansard zich opeens af. Hij leidt vastgoedbedrijf Groupe Cible, hij wil iets met transport en hij laat het uitzoeken. De rechten op de naam blijken in een bureaula te rusten, ergens in Italië. Bansard koopt ze, en besluit een nieuwe Solex maken. Hij moet wel modern en milieuvriendelijk worden.

De Italiaanse ontwerpstudio Pininfarina wordt in de arm genomen en als ze klaar zijn, is er een brommer die wel veel weg heeft van de oer-Solex, maar toch heel anders is. De e-Solex wordt niet door een benzinemotor maar door een elektromotor aangedreven.

Het is een attractief tweewielertje geworden, waarop je zo wegrijdt. Contactsleutel erin, aan het hendel draaien en door een onzichtbare hand word je voortgestuwd. Je hoort een zwak gezoem, dat is alles. Niet het gezellige schudden en reutelen van de oer-Solex, maar dat neem je voor lief als je net in de World Energy Outlook hebt gelezen dat de olie binnenkort opraakt.

De elektromotor zit in het achterwiel, het trommeltje op het voorwiel is er vooral om de herinnering aan de oerversie in stand te houden. De verlichting zit in dat trommeltje, waar ook ruimte is om een paar handschoenen op te bergen. In de schuine framebuis huist een moderne lithium-polymeer accu die de e-Solex een actieradius van 25 à 40 km/u geeft – dat is afhankelijk van de rijstijl.

Een korte proefrit langs de Amsterdamse grachten maakt duidelijk dat het brommertje bij een steil bruggetje wel een paar pedaalslagen kan gebruiken, maar verder vlot tussen het verkeer doorzoemt.

De oude Solex was populair in alle rangen en standen, zoals bij het deftige heertje Monsieur Hulot in de films van Jacques Tati, maar ook Franse boeren, Leidse hoogleraren, Almelose huismoeders en Spakenburgse werksters ontdekten de genoegens van het fietsen zonder trappen. Voor wie is de nieuwe e-Solex bedoeld? Voor studenten en de eco-chic generatie, zegt Mark Op de Beeck van Benelux- importeur D’Ieteren Sport. Eco-chic? „Dat zijn mensen die wat geld hebben en bewust bezig zijn met het milieu.”

Of studenten er 1.600 euro voor over hebben, blijft de vraag, maar beide doelgroepen zullen blij zijn met het lampje dat in de kilometerteller oplicht zodra de mobiele telefoon overgaat. Kwestie van een Bluetooth-verbinding.

De eco-chic kan de e-Solex thuis met z’n zonnepanelen opladen en de volgende dag CO2-neutraal naar kantoor zoemen. Dat moet een heerlijk gevoel zijn.

De e-Solex is vanaf 5 december verkrijgbaar via de grote vestigingen van Halfords: €1.595, exclusief leges-kosten.