Kanye West als raprobot

Pop Kanye West. Gehoord: 26/11, Ahoy Rotterdam***

Het afgelopen jaar was zwaar voor Kanye West. Hij verloor eind 2007 zijn moeder en zijn geliefde maakte een einde aan hun verloving. Het heeft er artistiek ingehakt. Op zijn deze week verschenen vierde album 808s & Heartbreak is West nauwelijks rappend te horen. Op de stuiterende drumbeats van de Roland TR-808-drumcomputer en tribale percussiegeluiden stort een melancholisch zingende Kanye West zijn hartzeer over de luisteraar uit.

De 31-jarige rapper en producer uit Chicago zingt zijn liedjes met behulp van het computerprogramma Auto-Tune met robotesk effect. Bij West pakt die robotzang op de plaat goed uit omdat de zielloze, kil klinkende klank aansluit op het mistroostige, ontheemde gevoel dat uit zijn teksten oprijst.

Op het podium is het vooralsnog een verschrikking, blijkt tijdens de laatste show van zijn tour Glow In The Dark in Ahoy Rotterdam. Na een wervelende, anderhalf uur durende show gebaseerd op zijn oudere albums, laat West wat liedjes van zijn nieuwe album horen. Bij Heartless is het computereffect afwezig en blijft een stuitend vals zingende rapper over die vanuit zijn tenen een rockster wil zijn. Bij Love Lockdown blijkt het effect wanneer het niet in de studio gecorrigeerd kan worden, de vocale misstappen juist uit te vergroten en galmt de onkunde door de sporthal.

Het is te hopen dat West een manier vindt om zijn boeiende plaat naar het podium te vertalen want hij is een begenadigd performer. Zijn show vindt plaats in een hilarisch kitscherige setting; een bordkartonnen maanlandschap met flikkerende lichtjes die een ruimteschip moeten voorstellen. Muzikanten en achtergrondzangers zijn in de schaduw gezet; West is de onbetwiste ster van de show. Zijn beats worden live vooral aangevuld met loeihard dreunende slagen op pauken en andere percussie-instrumenten.

In zijn oudere werk weet West het grootse gebaar doorgaans wel goed over te brengen. Maar in Homecoming laat hij het refrein van Chris Martin (Coldplay) schaamteloos ontsporen en van Hey Mama maakt hij nu zelfs een schmierende powerballad. In deze krant zei de vooruitstrevende rapper en producer dat hij door Auto-Tune nu ook zonder elektronisch hulpmiddel de zanger in zichzelf heeft ontdekt. Nu nog de juiste toonhoogte.