IJsberen vóór de achterbank

Op de parkeerplaats van de Skoda-importeur voelt de bestuurder – doorgaans rijdend in een eenvoudige middenklasser – zich al betrapt. Met de neus op het stuur zoekt hij het bekende hendeltje om de stoel mechanisch een gooi naar achteren te geven. Geen hendeltje te vinden.

Natuurlijk is er geen hendeltje, want in deze limousine met de schuilnaam Skoda gaat alles smooth en automatisch. Als eenmaal de juiste knopjes zijn gevonden, glijdt de stoel rustig naar achteren. De chauffeur kan zich opmaken voor een volgende verbazing.

Bijvoorbeeld over de parkeerassistent die zich al bij het wegrijden manifesteert. Bij alles wat zich binnen een meter van de wagen ophoudt, kan de bestuurder rekenen op heftige piepgeluiden van de parking distance control die het zelfvertrouwen van de gemiddelde parkeerder niet verhogen. Moet je de auto ook zelf maar laten parkeren, wat die – met een beetje gas – ook kan. Maar dat is misschien leuk als de nek niet meer zo gemakkelijk draait.

Wat moet ook een gemiddelde parkeerder in een Skoda Superb Elegance die met al zijn extra’s meer dan 40.000 euro kost? Die moet vooral genieten van de luxe en van de vele gimmicks in deze auto. Een voorbeeld: het zogeheten twindoorsysteem. Hierdoor is de auto een sedan (alleen de klep van de laadklep gaat open) en hatchback (achterruit gaat dan ook mee omhoog) tegelijk. Niet alleen de laadbak is groot. De ruimte bij de achterbank van deze auto – 4,83 meter van bumper tot bumper – is bijna zo groot dat de minister of bestuursvoorzitter nog even kan ijsberen voordat de vergadering begint.

Die mensen zijn de klanten waar Skoda met deze Superb op lijkt te mikken. De enorme beenruimte achterin maakt het bijna bespottelijk om er kinderen te laten zitten. Nee, daar hoort een bestuurder – in figuurlijke betekenis dan – die met gestrekte benen zijn stukken kan lezen.

Het van oorsprong Tsjechische merk baseert zich met deze luxe Superb nu eens niet op het chassis van een auto van de Volkswagen-moeder. Nieuw is de naam Superb niet, want in 1934 reed al een (enorme) wagen met die naam.

Eén vraag houdt je bezig wanneer je majestueus met deze turbodiesel in de zesde versnelling over de snelweg zoeft: welke topman durft voor een Skoda te kiezen? Misschien kwam de kredietcrisis voor zo’n keuze wel op het goede moment, want vergelijkbaar luxe auto’s kosten veel meer.

Wie normaal in een middenklasser rijdt, stapt na een weekje testen wat ontwend in zijn eigen auto. Stiekem op zoek naar zijn touchscreen waarmee navigatie en radio zijn te bedienen, licht teleurgesteld als de koplampen niet ‘opveren’ bij het wegrijden. Maar ja, een prijsverschil van meer dan 15.000 euro is ook niet weinig.

Erik van der Walle

Erik van der Walle is redacteur van NRC Handelsblad en rijdt in een Peugeot 307.

Lees eerdere Testritten op nrc.nl/wielen