De crisis slaat hard toe op de autobeurzen

Autofabrikanten beraden zich door de kredietcrisis op deelname aan de grote autobeurzen volgend jaar. De RAI dreigt hard te worden getroffen.

De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF Trucks, onderdeel van het Amerikaanse Paccar, heeft besloten volgend jaar niet deel te nemen aan de BedrijfsautoRAI. DAF zal eind april eveneens ontbreken op de bedrijfsautobeurs van Birmingham, een andere belangrijke beurs voor vrachtwagens. Duidelijk is dat de trucksector zware tijden doormaakt. De vraag naar vrachtwagens is voor de hele sector nu al met zo’n 40 procent teruggevallen en van levertijden van een half jaar is al lang geen sprake meer.

Woordvoerder Rob Appels van DAF Trucks over de opmerkelijke beslissing: „De kredietcrisis raakt ons hard. Gezien de onzekerheid over de duur daarvan hebben we als DAF besloten om in 2009 aan geen enkele beurs deel te nemen.” DAF heeft niet alleen Amsterdam (de belangrijkste truckbeurs van 2009) van het programma geschrapt. Naast Birmingham en de RAI ziet de Eindhovense fabrikant volgend jaar ook af van de truckbeurs in Brussel en tentoonstellingen in Frankrijk en Spanje. Om de afwezigheid op belangrijke beurzen enigszins te compenseren zoekt DAF zijn heil in zogeheten captive events , activiteiten die alleen op het eigen merk gericht zijn.

Appels wil niet zeggen in hoeverre DAF geraakt is door de kredietcrisis. „We geven geen productiecijfers of verkoopresultaten af, omdat dat concurrentiegevoelige informatie is. Maar de marktsituatie vraagt om kosteneffectieve maatregelen en die nemen we.”

Andere truckmerken hebben deelname aan de BedrijfsautoRAI nog wel op de agenda staan, maar ook bij die fabrikanten wordt op brede schaal nagedacht over kostenbesparingen voor de geld verslindende evenementen.

„De discussie over de kosten voor een fabrikant over beursdeelname loopt al langer, maar de kredietcrisis heeft dit thema wel in een stroomversnelling gebracht”, zegt Charles Engelaar namens Volvo Trucks, na DAF de nummer twee van Nederland. „De BedrijfsautoRAI is weliswaar een internationale beurs, maar heeft altijd een wat aparte status gehad. Doordat het (ten opzichte van bijvoorbeeld de IAA in Hannover) veel meer een verkoopbeurs is en dat er daarnaast veel aandacht is voor aanhangwagens en speciale voertuigen.”

Engelaar stelt duidelijk dat de BedrijfsautoRAI een te dure beurs is voor een importeur om alleen te bekostigen. „De fabriek zal financieel altijd moeten bijspringen.” Volgens Engelaar wordt er door de truckfabrikanten flink gebrainstormd met de organisatie van de BedrijfsautoRAI. „Misschien moeten we op de beurs het accent wel meer gaan leggen op de kopende ondernemer en de tentoonstelling wat minder presenteren als groot evenement.”

Voor Fernand Molenschot van de RAI is op dit punt veel bespreekbaar. „Er zijn al langer zorgen bij de exposanten over het kostenniveau van beursdeelname en als organisator zijn we daar niet doof voor. De kosten kunnen tot wel 30 procent omlaag door gebruik te maken van inkoopvoordelen en betere samenwerking.”

DAF-dealers zijn echter niet rouwig om het feit dat de truckfabrikant de RAI volgend jaar mijdt. Volgens Frans van Voorst Vader, DAF-dealer in Amsterdam, bespaart zijn bedrijf daardoor een bedrag van zo’n 80.000 euro. Er hoeft niet te worden geïnvesteerd in kaarten voor relaties, ontvangst van klanten en andere beurs gerelateerde kosten. Ook de marges op een op de beurs verkochte vrachtauto zijn lager. „Dat komt doordat op een beurs leveranciers tegen elkaar worden uitgespeeld.”