Bartoli: fraaie passages en tedere, intense momenten

CD klassiek

Bellini: La Sonnambula

Terug naar het origineel – dat is het credo van de Italiaanse mezzosopraan Cecilia Bartoli – succesvol als geen andere vocaliste. Nu zingt Bartoli de titelrol van Amina op een complete opname van Bellini’s vroeg-romantische opera La Sonnambula (De slaapwandelaarster). Voor het eerst maakte een mezzosopraan een opname van dit bel cantorepertoire dat oorspronkelijk was bedoeld voor een mezzo. En voor het eerst zingt Bartoli met de toptenor Juan Diego Flórez.

Weinig kan dan nog misgaan, want al haalt La Sonnambula het niet bij de dramatiek van Norma, Bellini’s melodieën blijven een verrukking. Toch zijn er problemen. Elke nieuwe Bartoli-cd moet de vorige overtreffen en dat leidt tot een vergaande detaillering die samen met Bartoli’s soms al te kirrende noten en rollende ‘r’-en erg vermoeiend kan werken. Bartoli en Flórez hebben beiden hun vreemde uithaaltjes (zij naar beneden, hij naar boven) en de duetten gaan niet perfect gelijk op. Het is een opvatting: men kan ook vinden dat de individuen herkenbaar moeten blijven.

Toch zijn er fraaie passages en aan het slot zijn er vervoerend tedere en intense momenten. Het zijn de schaarse beloningen voor wie alles geconcentreerd aanhoort en daarvan helemaal uitgeput raakt.

Kasper Jansen