Ieder land krijgt zijn eigen ?casual game?

Snel online een simpel spelletje spelen: met het vervullen van die behoefte is Spil groot geworden.

Dit Nederlandse bedrijf is de grootste aanbieder ter wereld van ‘casual games’.

Even in de lunchpauze wat balletjes wegschieten op het beeldscherm. Doodsimpel, maar o zo verslavend. En zo denken nog tientallen miljoenen wereldburgers er over. Ze spelen graag zo’n zogenaamde casual game: spellen die je gratis speelt op internet, met een korte speeltijd en weinig regels.

En de grootste aanbieder van dit soort spellen is het Nederlandse bedrijf Spil Games, gevestigd in Hilversum.

In totaal biedt Spil over de hele wereld meer dan 4.000 online games aan op een netwerk van meer dan 50 gameportals, zoals spelletjes.nl, jeux.fr en het Chinese portal game.com.cn, in 20 verschillende talen. De sites trekken daarmee 60 miljoen bezoekers per maand, met spelers onder de 15 jaar meegerekend telt directeur Peter Driessen van Spil zelfs een publiek van 100 miljoen spelers. Het Nederlandse bedrijf laat spelletjessites als MSN Games, Electronic Arts en Disney achter zich. Alleen Yahoo trekt nog meer spelers van casual games.

Driessen heeft wel een verklaring voor het succes van het bedrijf, dat zich sinds 2004 met online games bezighoudt. „Casual gaming is een massamarkt. Wij richten ons op doelgroepen, dat is heel belangrijk. Meisjes van 8 tot 13 jaar vinden heel andere spellen leuk dan vrouwen van 20 tot 40 jaar. En Chinezen vinden andere dingen interessant dan Polen.”

Casual games speel je eenvoudig tussendoor. Ze zijn gemakkelijk te leren, maar niet gemakkelijk te winnen, waardoor ze telkens opnieuw aantrekkelijk zijn. „Casual games hebben een verslavend element”, zegt Ellen de Lange, hoofdredacteur van de gamesites Gewoongamen.nl en Jouwgames.nl. „De makers van die spelletjes spelen in op de behoefte van je hersenen om structuren te herkennen. Je wordt zo’n spel echt ingezogen en wilt het steeds weer spelen”, luidt haar verklaring voor de populariteit van casual gaming.

Intussen is directeur Driessen ervan overtuigd dat Spil groter dan Yahoo Games kan worden. Spil heeft volgens cijfers van onderzoeksbureau comScore zijn bereik op de online gamemarkt in 2007 verdrievoudigd en in 2008 verdubbeld. Bij Yahoo daalt het aantal gamers sinds augustus 2007. Het bedrijf verkeert bovendien in financieel zwaar weer, nu een advertentieovereenkomst met Google niet doorgaat en Microsoft heeft gezegd dat een overname er niet in zit.

Spil probeert het aantal spellen en sites waarop die spellen verschijnen uit te breiden. Het bedrijf boort ook nieuwe gamemarkten aan. Nieuw voor Spil zijn zogeheten casual mmo’s. Mmo staat voor massively multiplayer online. Mmo-spellen bestaan uit online omgevingen waar duizenden of soms honderdduizenden spelers tegelijk aan het gamen zijn. De traditionele mmo’s, zoals World of Warcraft, vergen een grote tijdsinvestering van de speler. Vaak moet je het spel kopen en installeren.

Casual mmo’s daarentegen zijn gemakkelijker te leren en gratis. Ze zijn net als eenvoudige casual games gratis en te bereiken vanuit de browser. Ook fungeren ze vaak als een sociaal platform.

Spil probeert in te spelen op de sociale werking van deze games en biedt extra spelelementen te koop aan. Zo kan de speler een naar wens uitgedoste avatar kopen, waarmee hij zich van anderen kan onderscheiden.

Een andere nieuwe toepassing van casual games is de combinatie met serious games. Deze spellen worden bijvoorbeeld in het onderwijs gebruikt. Twee weken geleden viel het Nederlandse bedrijf Ranj in de prijzen voor SharkWorld, een game voor projectmanagers in installatiebedrijven. Spil sponsorde in oktober een spel voor het Rode Kruis, Red Cross: Emergency Response Unit. Door de combinatie van strategische en educatieve elementen krijgt de speler een idee van het werk van het Rode Kruis.