Je hoort de invloed van de triosonates van Bach'

zZz noemen drummer Björn Ottenheim en toeetsenman Daan Schinkel zichzelf, naar de zindering die door he heen gaat als je hun muziek hoort: Zuh-Zuh-Zuhhhh”.

Het lijkt een spannend jongensboek. In een donkere kelder, onder een brug in Amsterdam, werken twee jongens aan de ruigste garagerock die de stad na The Outsiders en Claw Boys Claw heeft voortgebracht. En daarvoor hebben drummer Björn Ottenheim en toetsenman Daan Schinkel niet meer nodig dan elkaar.

Ottenheim torent uit boven een klein drumstel. Zijn stem gromt en galmt, met echo’s van Jim Morrison en Ian Curtis. Schinkel swingt en wiegt achter zijn toetsenborden. Tramlijn 3 dendert boven hun hoofden. zZz noemen ze zichzelf, naar de zindering die door je heen gaat als je hun muziek hoort. Zuh-Zuh-Zuhhhh.

„We nemen hier niet op”, wijst Ottenheim naar boven, als de tram weer eens voorbij rammelt. Het tweede zZz-album, Running With The Beast, werd in de studio gemaakt, nadat ze in hun ondergrondse laboratorium de nummers in elkaar sleutelden.

Drie jaar geleden verscheen hun eerste single Ecstacy, waarop hun vochtige-keldersound al meteen in volle glorie van de muren droop. Maar op hun tweede album zijn ook minder voor de hand liggende invloeden te horen. Van Johann Sebastian Bach bijvoorbeeld.

Ottenheim: „De invloed van de triosonates van Bach hoor je in de manier waarop we verschillende melodieën door elkaar laten lopen. Door een tegenmelodie kun je de hoofdmelodie beter laten uitkomen. Ik zoek contrapunten op.”

Ook is de band „tamelijk ouderwets” in de manier waarop ze hun instrumenten gebruiken. „Een sequencer, waarmee je heel gemakkelijk een baspartij automatisch kunt laten doorlopen, komt er bij ons niet in. Alles wordt echt gespeeld.”

Het nieuwe album klinkt rijker, voller, zwoeler dan wat eraan vooraf ging. „Rock & roll is seksmuziek”, zegt Ottenheim. „We doen er alles aan om onze nummers sexy te maken. Ze moeten benevelend werken. Broeierig, donker, film noir, dat zijn de sleutelwoorden.”

zZz erkent het belang van een spraakmakende videoclip; bij het nummer Ecstacy werd een filmpje gemaakt met veel blote dames. Voor het nieuwe nummer Grip riepen ze de hulp in van videomaker Roel Wouters. Hij maakte een van de meest creatieve videoclips van het jaar, waarin trampolinespelers het beeld met kleur en beweging vullen. Uiteindelijk werd het idee van de clip verkocht aan een autofabrikant, die er een hilarisch filmpje voor de Fiat Punto van maakte, waarin het autootje zelf als een van de trampolinespringers figureert.

Voor de clip bij het titelnummer van Running With The Beast vroegen ze Wouters wederom om medewerking. Ze reisden naar Thailand, waar ze filmden hoe de Jackson Pollock-achtige hoes van het album tot stand kwam.

Twee vechthanen worden ingesmeerd met rode en blauwe ecoline, waarna ze elkaar op een groot stuk papier te lijf gaan. Op die manier ontstond een spontaan kunstwerk met afdrukken van kippenveren. „We hebben de hanen niet hard tegen hard laten vechten”, zegt Ottenheim. „Bij een dreigende harde confrontatie haalden we ze uit elkaar.”

Met Running With The Beast wil zZz het beestachtige in jezelf naar voren halen. „Zoals die hanen elkaar bevechten, omdat ze nu eenmaal niet anders kunnen, zo heeft een mens ook primaire driften. Het beest moet eruit. Bij een optreden gaan we soms zo op in de muziek dat het je blind voor de ogen wordt. Vaak weet je aan het eind van een show niet meer wat je hebt gedaan. Kom je in die roes, dan is onze muziek op zijn heftigst.”

Nieuw is dat Ottenheim zo nu en dan achter zijn drumstel vandaan komt. In de nummers Grip en Amanda speelt hij basgitaar; een ritmebox neemt de beat over. Een ander experiment is het openingsnummer Lover, dat werd geproduceerd door Bas Bron van de Jeugd van Tegenwoordig. Het werd geen hiphopnummer, maar het leverde wel een rijk panorama van klanken op.

„Tussen onze buitenlandse tours hebben we niet stilgezeten”, meent Schinkel. „We hebben geprobeerd onze nummers op verschillende manieren op te nemen.”

Een gitaarbandje heeft het relatief makkelijk, zucht Ottenheim. „Gitaristen kunnen in de toerbus een beetje pingelen en zo makkelijk aan nieuwe nummers werken. Maar een Philicorda-orgel neem je niet zo gauw op schoot.”

Running With The Beast is uitgebracht door Excelsior. Optredens: 6/12 Bazar Curieux Rotterdam; 12/12 Effenaar Eindhoven; 18/12 Ekko, Utrecht. Zie verder www.soundofzzz.com.