Knap het op, fans

Muzikanten willen hun fans meer bij hun muziek betrekken. Internet biedt daartoe volop gelegenheid. Maar wat doen de bands eigenlijk nog zelf?

Yaël Vinckx

Werken muzikanten nog wel zelf? Of laten ze hun fans het werk opknappen? Die vraag dringt zich op na berichten van popgroep Racoon, hardrockband The Covenant en diskjockey Speedy J.

Afgelopen week riep Racoon haar fans op een filmpje te maken bij het liedje My Town, de volgende single van de band die in het voorjaar moet verschijnen. Uit alle inzendingen wil de groep de leukste stukken kiezen, die vervolgens door een professionele filmmaker aan elkaar worden gesmeed tot één videoclip.

Er is slechts een voorwaarde: de filmpjes moeten gaan over „jou en jouw stad”, schrijft de band op haar website (www.racoon.nl). „Playbackend door de straat, in je favoriete kroeg of op het politiebureau, alleen of met je vrienden.” Het maakt Racoon niet uit.

Iets dergelijks verzon ook producer en diskjockey Speedy J. Hij heeft professionele en amateurmuzikanten en -producers gevraagd ideeën aan te leveren voor zijn nog te verschijnen album. Inmiddels zijn er ruim zevenhonderd bijdragen binnen, vertelde hij deze week tegen de Volkskrant. Op de site www.soundcloud.com, waar producers muziekfiles delen, kan de aspirant-producer maximaal vijf fragmenten achterlaten. De opbrengst, zo zei hij genereus, zal hij delen met de inzenders an de fragmenten.

De Amsterdamse hardrockband The Covenant bedacht een andere manier om haar fans aan het werk te zetten. Met het project YourSpace spoort ze haar publiek aan om in het café, jongerencentrum of andere locatie een intekenlijst op te hangen voor hun nieuwe album, Welcome to the real world, dat vorige week uitkwam. Die cd kost 10 euro, en als 40 mensen ingetekend hebben, komt de band gratis optreden. „Compleet met zanginstallatie, backline en licht”, zo kondigen ze zelf aan.

Een win/win situatie, vinden ze bij The Covenant. Immers, de band verkoopt veertig cd’s, het café en zijn bezoekers krijgen een gratis optreden. En dat is niet het enige: degene die het optreden heeft geïnitieerd, krijgt 25 procent van de opbrengst van elke ingetekende cd.

Leuke initiatieven, daar gaat het niet om, maar je vraagt je af wat een muzikant tegenwoordig nog zelf doet om de kost te verdienen.