Winst van Air France-KLM gaat in rook op

De winst van Air France-KLM is de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar gekelderd met bijna 83 procent. Dat heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij gisteren bekendgemaakt.

Topman Jean-Cyril Spinetta wijt de terugval aan de economische crisis en de grillige olieprijs. In het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar daalde de winst tot 196 miljoen euro. Vorig jaar maakte Air France-KLM, de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld naar omzet, nog een winst van 1,15 miljard euro over de vergelijkbare periode. Vooral het kwartaal van juli tot en met september was slecht. Het bedrijf maakte toen 28 miljoen euro winst, tegenover tegenover 736 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2007.

De omzet steeg wel, met 4,4 procent voor het halfjaar. Bij het bedrijf trad de afgelopen maanden een verschuiving op van passagiers uit de business class naar economy class. In de laatste klasse is de winstmarge veel kleiner.

Om niet in de rode cijfers te belanden neemt Air France-KLM maatregelen: in het komend winterseizoen wordt de geplande groei van het aantal stoelen teruggebracht van 4,1 procent tot 1,7 procent. Het al eerder in gang gezette bezuinigingsprogramma wordt met twee jaar verlengd tot 2012. Dit moet 380 miljoen euro opleveren. Voorts wordt de investering in nieuwe vliegtuigen aangepast: reeds bestelde toestellen komen later, opties worden geannuleerd.

Air France-KLM heeft zich verder verkeken op de olieprijs. Het bedrijf kocht de afgelopen jaren veel kerosine (tussen de 60 en 90 procent van zijn behoefte) in op de termijnmarkt voor 70 tot 80 dollar per vat. Maar na een piek in juli van 147 dollar per vat daalde de prijs van olie vanaf september juist scherp, tot onder de 50 dollar.