Vlotte schrijvers en folk

Festival Crossing Border, Koninklijke Schouwburg Den Haag, t/m 22/11. ***

Als literair muziekfestival heeft het driedaagse Crossing Border-festival een duidelijke signatuur ontwikkeld. De auteurs zijn Angelsaksisch, vlot en eigenwijs; en de muzikanten, ook goeddeels Angelsaksisch, zijn alternatief, met een hang naar ‘authentieke’ stromingen als folk, blues of de Amerikaanse musicaltraditie.

Onder die muzikanten viel donderdag, tijdens de openingsavond, de prominente rol van strijkers op. Bijvoorbeeld bij Ra Ra Riot, Rachel Unthank & The Winterset en natuurlijk bij het concert dat Van Dyke Parks samen gaf met zangeres Inara George en het ensemble Mondriaan Extended.

Parks, bekend als arrangeur van onder andere The Beach Boys, maakte samen met George (dochter van de in de jaren zeventig populaire, jong gestorven zanger Lowell George), de cd The Invitation. Gisteren voerden ze deze uit: met wapperende handen en swingende heupen dirigeerde de 65-jarige Parks het orkest, terwijl George, in witte lange jurk, haar prachtige jazzstem liet buitelen door lichtvoetige, musical-achtige liedjes.

Het orkest begeleidde haar sprookjesachtig, met een menigte van violen die trillend als vlindervleugels de accenten speelden.

Ook lang en wit waren de jurken van de vrouwen bij Rachel Unthank. Dit Britse kwartet zong traag zijn uitgebeende folkballades, begeleid door de eigen stampende voeten, een viool en piano, en klonk imposant door de gedurfde spaarzaamheid. De Amerikaanse band Ra Ra Riot veroverde de zaal met elegante popliedjes waarin cello en viool een hoofdrol speelden, en een verrassende cover van Kate Bush’ Suspended in Gaffa.

In kleine zaaltjes werden ondertussen interviews gehouden, door medewerkers van Vrij Nederland, met schrijvers die ook fragmenten uit hun boeken lazen. Jonathan Trigell, bekend van het onlangs verfilmde Boy A, vertelde over de reden van zijn romanopbouw (26 hoofdstukken vernoemd naar de letters van het alfabet), dat hij de lezer en zichzelf houvast wilde geven. Catherine O’Flynn, die succesvol debuteerde met het hybride What Was Lost, zei monter dat ze een aartspessimist was en nu al opzag tegen de reacties op haar volgende roman.

Jerry Goossens debuteerde op Crossing Border met een voorleessessie uit zijn roman Vreeland, begeleid door gelauwerde muzikanten uit de bands van Spinvis en Gem. Muziek en tekst wisselden elkaar af, maar het effect viel tegen door Goossens krachtpatsersproza en de muziek die ondanks de mooie gitaarsolo’s van Anne Soldaat nogal gewoon klonk.

Deze eerste avond van het Crossing Border-festival verliep soepel, zonder rijen voor de deur en mét gratis beschikbare paraplus om droog te blijven bij de tocht naar de tenten aan de overkant.