Tourwinnaar en regering in de kou

Voor een bedrag van twee miljoen euro ging de start van de Tour de France van 2010 naar Rotterdam. Na een zes jaar durende lobby werd concurrent Utrecht uiteindelijk verslagen.

Direct na afloop van de presentatie van de Tour de France 2009, een maand geleden in Parijs, overhandigde Jeroen Wielaert een dvd aan de hoogste bazen van de Tour waarop de Marseillaise wordt gespeeld door de klokken van de Utrechtse Dom. „Dan kunnen ze zelf nog eens zien dat onze stad veel beter aansluit bij het Franse karakter dan Rotterdam”, zei de wielerjournalist en initiator om de Tourstart van 2010 naar Utrecht te halen. Naast de dvd werd de kandidatuur van de Domstad gesteund door oud-Tourwinnaar Jan Janssen, de nationale wielerunie KNWU, het Utrechtse bedrijfsleven (wielersponsor Rabobank) én zelfs de Nederlandse regering.

Gisteren maakte Tourorganisatie ASO bekend dat de 97ste Ronde van Frankrijk op 3 juli 2010 niet in Utrecht maar in Rotterdam zal beginnen. De twee Nederlandse steden waren de enig overgebleven kandidaten voor Le Grand Départ 2010 sinds Düsseldorf zich afgelopen zomer terugtrok wegens de dopingproblemen in de Duitse wielersport.

Op het Rotterdamse gemeentehuis knalden de champagnekurken, toen Tourdirecteur Christian Prudhomme gisteren persoonlijk het goede nieuws kwam brengen. Rotterdam, dat voor de Tourstart rond de twee miljoen euro moet neertellen, wordt door de Tourdirectie gezien als metropool waar de fiets een belangrijk vervoermiddel is. Vergelijkbaar met Londen, waar de Ronde van 2007 op een grootse manier vertrok. Toch scoort Rotterdam met een fietsgebruik van 24 procent het laagst van alle grote steden, blijkt uit een onderzoek van Fietsberaad, een landelijk kenniscentrum voor fietsbeleid. Ter vergelijking: Utrecht scoort 38 procent.

Burgemeester Opstelten benadrukte het belang van het milieu. ‘New Energy’ luidt het motto van de Rotterdamse Tourstart. Wellicht was het ook al van Londen geleende milieu-argument het laatste zetje in een succesvolle lobby die meer dan zes jaar duurde. De Rotterdamse delegatie, met onder anderen oud-renner Teun van Vliet, bezocht sinds Parijs 2003 elke startplaats van de Tour. In het diepste geheim werd Prudhomme in 2005 met een helikopter rondgevlogen boven de stad. De oud-journalist landde op de middenstip van de Kuip, waar het Franse voetbalelftal in 2000 Europees kampioen werd. Rotterdam had een achterstand in te halen op Utrecht, dat zich al eerder kandidaat stelde voor de Tourstart.

„Jatwerk”, reageert Jeroen Wielaert van de verslagen Utrechtse lobby. „Opstelten heeft als oud-burgemeester van Utrecht ons initiatief overgenomen.” De druiven zijn zuur voor de wielerjournalist, die sinds 1987 de Tour volgt. Wielaert kwam in 1997 met het idee voor een Tourstart in Utrecht toen hij hoorde van het succesvolle initiatief van collega-journalist Dick Heuvelman om de Giro naar Groningen te halen. „Op 4 januari 2002 hebben we op twee bierviltjes ons plan opgetekend.”

Wielaert strikte al vlot Jan Janssen voor de Utrechtse campagne. Als oud-ploeggenoot en vriend van toenmalig Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc had de Tourwinnaar van 1968 behoorlijk wat invloed. „Leblanc kwam in 2005 incognito naar Utrecht en vertelde in de Tour van dat jaar dat hij très content was met ons plan”, zegt Wielaert. Ook toen Leblanc in 2007 werd opgevolgd door Prudhomme bleven de signalen positief. „Trop de petrochemie”, liet parcoursbouwer Jean-FrançoisPescheux zich ontvallen over Rotterdam. De Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen bezocht dit jaar Alpe d’Huez, samen met Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur van Rabobank. Eerder was er al een aanbevelingsbrief van de regering. „De nationale politiek is nu gewoon voor aap gezet”, zegt Wielaert. Uiteindelijk heeft de recentelijk gewijzigde top van ASO volgens hem gekozen voor allure van Rotterdam. „In Parijs wordt dat gezien als grote stad.”