Opnieuw vertraging voor hsl zuid

De ingebruikname van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens (hsl zuid) loopt opnieuw vertraging op. Dit heeft minister Camiel Eurlings gisteren in de Tweede Kamer gezegd.

Eurlings zei dat de problemen op de hsl zuid terug te voeren zijn op het beveiligingssysteem ERTMS. Dit Europese ontwerp is zo gecompliceerd dat installatie veel langer duurt dan voorzien. In 2006 werd de lijn, die 6,3 miljard euro kost, al opgeleverd. De eerste trein zou in april 2007 gaan rijden, maar de begindatum is herhaaldelijk opgeschoven.

Uit de rapportage van de minister bleek gisteren dat alle drie treintypes die op de lijn zouden gaan rijden, met ERTMS worstelen. Het gaat om treinen van het Canadese Bombardier (Trax), de Italiaanse treinen van AnsaldoBreda en de Thalys, een hogesnelheidstrein van het Franse Alstom.

NS, dat in het consortium HSA (Hoge snelheidsalliantie) met KLM de lijn gaat exploiteren, zegt dat met Eurlings is afgesproken dat de concessie voor de lijn per 1 juli 2009 ingaat. „Op dat moment gaat de meter lopen en moeten wij betalen voor het gebruik, of er treinen rijden of niet”, zegt een woordvoerder. HSA heeft wel vier jaar uitstel van betaling gekregen van de minister.

Op het traject, van Schiphol via Rotterdam naar de Belgische grens (met een aftakking naar Breda), test NS nu de Bombardier-treinen. „Ook die testen gaan niet goed”, zegt de woordvoerder, „Wij kunnen maar een betrouwbaarheid van 50 procent garanderen en dat is niet goed genoeg.”

De zoveelste vertraging voor de hsl zuid leidde gisteren bij Tweede Kamerleden tot felle reacties. „Dit is verbijsterend. Een echte puinhoop”, zei Paul de Krom (VVD). Volgens Emile Roemer (SP) maakt HSA er „een potje van.” Ger Koopmans (CDA) wil dat Eurlings HSA de contracten met de betrokken fabrikanten laat aanpassen.

Volgens NS is HSA niets te verwijten. „De fout ligt niet bij ons of bij de fabrikanten, maar bij de ingewikkeldheid van ERTMS.”

Eurlings wees de suggestie van de Kamer af om HSA de concessie te ontnemen en een andere exploitant te zoeken. „Dat kost jaren.” Als HSA failliet gaat, kost dat de Staat structureel inkomsten, aldus Eurlings. Volgende week informeert hij de Kamer vertrouwelijk over de afspraken met HSA.