Ook ING schikt affaire woekerpolis

ING gaat klanten compenseren die een zogeheten woekerpolis hebben afgesloten bij een van haar dochterbedrijven. De bank-verzekeraar is hiervoor in totaal 365 miljoen euro kwijt.

ING maakte vanmorgen bekend dat zij overeenstemming had bereikt over de compensatieregeling met diverse consumentenorganisaties die opkomen voor gedupeerden van woekerpolissen zoals de Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en Stichting Verliespolis.

Het is de tweede grote regeling die de consumentenorganisaties treffen met een aanbieder van de polissen. In september trof verzekeraar Delta Lloyd als eerste een regeling met de belangenorganisaties. De regeling met ING heeft betrekking op de beleggingspolissen die werden verkocht door haar dochters, Nationale-Nederlanden, RVS en de Postbank.

De woekerpolisaffaire brak uit in 2006 toen bleek dat verzekeraars houders van beleggingspolissen (vooral levensverzekeringen en beleggingshypotheken) veel te hoge kosten in rekening brachten die op de rendementen drukten. Sinds de jaren negentig zijn in totaal ongeveer 6,5 miljoen van deze polissen verkocht.

Andere grote aanbieders – waaronder Aegon, Fortis en Achmea – hebben nog geen regeling getroffen, maar hebben al wel aangegeven dit graag te willen doen. „Met de regelingen, eerst met Delta Lloyd en nu ING, is een trend gezet. De weg is nu vrij voor een branchebrede oplossing”, zei Jurjen Lemstra, advocaat van de Stichting Verliespolis, vanmorgen.

De regeling die ING nu treft heeft betrekking op 730.000 polissen. Ruim de helft daarvan komt in aanmerking voor een tegemoetkoming. De vergoedingen lopen uiteen van enkele tientallen tot soms duizenden euro’s. ING had al geld opzijgezet hiervoor.

De kapitaalsinjectie van de staat, onlangs in ING, en het feit dat de overheid met twee commissarissen invloed kreeg op het bedrijf staat volstrekt los van de regeling die vandaag is getroffen, zei Lard Friese, directievoorzitter van Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden heeft meer dan de helft van de omstreden beleggingspolissen verkocht.

„We hebben de producten nu gerepareerd. Onze klanten hebben nu een polis waarvan de kosten niet meer te hoog zijn”, aldus Friese, die ook zei dat de producten wel voldeden aan de wettelijke regels, maar dat de kosten niet transparant waren geweest en dat er een vertrouwensbreuk was ontstaan met klanten. „Er is een felle maatschappelijke discussie geweest over deze producten en het draagvlak voor een oplossing is toegenomen. We hopen het vertrouwen hersteld te hebben.”

Lees meer over beleggingsverzekeringen op nrc.nl/woekerpolis