Energiek publiek bij monotone rapper GZA

Concert GZA. Gehoord: 20/11, Paard van Troje, Den Haag. Hh: 24/11, De Effenaar, Eindhoven **

Het zag er op papier veelbelovend uit. Rapper GZA van de New Yorkse rapgroep Wu-Tang Clan die zijn dertien jaar oude, ijzersterke soloalbum Liquid Swords integraal naar het podium zou vertalen. Dat album, het tweede soloalbum van GZA maar zijn eerste onder de vlag van Wu-Tang Clan, is een van de sterkste albums die door aan de groep gelieerde rappers de afgelopen vijftien jaar zijn uitgebracht Een perfecte samensmelting van de karakteristieke producties van Wu-Tang-voorman The RZA, met rauwe drums, flarden uit oosterse vechtfilms en onheilspellende samples, en de fluwelen, intelligente raps van GZA.

Daar tegenover stond de belabberde live reputatie van GZA, een rapper die in de studio vaak wist te excelleren te midden van andere vocale grootheden maar die in Nederland meer dan eens als een onbeweeglijke pilaar op het podium stond, beneveld als hij was van de gedoogde wiet. Het lukte hem dan nauwelijks zijn raps coherent in de microfoon te brabbelen. Een kwijlende Amerikaanse toerist op vakantie in Amsterdam.

Tijdens zijn optreden gisteravond in het Paard van Troje in Den Haag leek de rapper redelijk bij de pinken maar ook dat bleek geen garantie voor een goed concert. Hij deed, met zijn rechterhand ontspannen in zijn broekzak, de tracks van zijn album chronologisch, van Liquid Swords tot B.I.B.L.E. (Basic Instructions Before Leaving Earth), en het klonk alsof hij de raps vermoeid voorlas. Een monotoon voortstuwende cadans waarbij DJ Sueside dan zo nu en dan een nieuwe beat opzette. De achtergrondrapper Killah Priest vond het bij de meeste nummers zelfs teveel moeite om de microfoon helemaal naar zijn mond te tillen wanneer hij een woordje mee rapte.

Een prachtig hiphopblues-nummer als Cold World is zelfs door rappers die er volstrekt geen zin in hebben niet helemaal te ontsieren, ook al gapen ze luie platitudes dwars door het ijzingwekkende refrein heen.

En met een stem als die van GZA kun je aan het voorlezen van een boodschappenlijstje nog dramatiek geven. Maar de energie kwam van het publiek, dat enthousiast op en neer sprong bij elke nieuwe beat die er inkwam. De rapper sprak ze bestraffend toe, toen hij daarbij wat bier op zijn jasje kreeg. Kom nou: zich vermaken, dat moesten ze maar in hun eigen tijd doen.