Dow Jones en AEX wéér onderuit

De Amerikaanse aandelenbeurzen zijn gisteravond opnieuw met forse verliezen gesloten in reactie op aanhoudende negatieve berichten over de economische neergang en de noodlijdende autosector. Nadat de Amsterdamse AEX-index met 4 procent wegzakte, verloor ook de Dow-Jonesgraadmeter op Wall Street 6 procent.

Grootste aanjagers van het negatieve sentiment waren een toename van het aantal aanvragers van werkloosheidsuitkeringen (op het hoogste niveau van de laatste zestien jaar) en het uitblijven van een reddingsplan voor de autosector. Nadat de beurzen de hele dag licht positief waren in de hoop op een reddingsplan, zakten ze de laatste anderhalf uur van de handelsdag alsnog flink weg.

Het Amerikaanse Congres stelt hulp aan de noodlijdende autobranche na twee dagen van hoorzittingen met de autobedrijven alsnog uit tot december. Politici konden het gisteren niet eens worden over of de automakers steun verdienen. De autofabrikanten moeten voor december een plan schrijven over hoe ze denken uit de problemen te komen. Congresleden verlaten Washington nu voor het Thanksgivingreces.

Eerder deze week getuigden de topmannen van General Motors, Chrysler en Ford, in het Congres over hun situatie. GM en Chrysler zeiden op korte termijn overheidssteun nodig te hebben omdat faillissement dreigt. GM verliest momenteel ruim 2 miljard per maand, het lijkt eerder een kwestie van weken dan maanden voordat het bedrijf bankroet gaat.

Het leek er gisteren op dat er een akkoord zou worden bereikt. Enkele senatoren van de Democratische en de Republikeinse partij meldden ’s middags dat er een compromis zou zijn. In reactie op dit nieuws stegen de aandelen van GM en Ford gistermiddag respectievelijk 24 en 29 procent. Later bleek dat deze senatoren slechts voor zichzelf spraken.

Het probleem is verworden tot een politieke januskop. Aan de ene kant is er angst dat de werkloosheid bij het omvallen van de branche enorm zal stijgen. Sommige Democraten willen de autoproducenten daarom geld geven uit het noodfonds van 700 miljard dollar, oorspronkelijk bestemd voor de financiële sector. Een aantal Republikeinen meent daarnaast dat het noodfonds niet bedoeld is voor de autobranche. Zij vinden dat er had moeten worden geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen.