Winst van Air France-KLM verdampt

De winst van Air France-KLM is de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar gekelderd met bijna 83 procent. Dit heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij vanmorgen bekendgemaakt.

Topman Jean-Cyril Spinetta wijt de terugval aan de economische crisis en de grillige olieprijs.

Vorig jaar maakte Air France-KLM, de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld naar omzet, nog een winst van 1,15 miljard euro over de vergelijkbare periode. In de eerste twee kwartalen van 2008-2009 daalde de winst tot 196 miljoen euro. Vooral het tweede kwartaal (juli tot en met september) was slecht. Het bedrijf maakte toen nog net winst: 28 miljoen euro, tegenover 736 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2007.

De omzet steeg wel, met 4,4 procent voor het half jaar. Bij het bedrijf trad de afgelopen maanden een verschuiving op van passagiers uit de business class naar economy class. In de laatste klasse is de winstmarge veel kleiner.

Om niet in de rode cijfers te belanden neemt Air France-KLM maatregelen: in het komende winterseizoen wordt de geplande groei van de stoelcapaciteit teruggeschroefd van 4,1 procent tot 1,7 procent. En het al eerder in gang gezette programma voor kostenbesparing wordt met twee jaar verlengd tot 2012. Dit moet 380 miljoen euro opleveren. Voorts wordt de investering in nieuwe vliegtuigen aangepast: reeds bestelde toestellen komen later, opties worden geannuleerd.

Air France-KLM heeft zich verder verkeken op de olieprijs. Het bedrijf kocht de afgelopen jaren veel kerosine (tussen de 60 en 90 procent van zijn behoefte) in op de termijnmarkt voor 70 tot 80 dollar per vat, het zogenoemde hedging. Ervan uitgaande dat de olieprijs zou blijven stijgen. Maar na een piek in juli van 147 dollar per vat, daalde de olieprijs vanaf september juist scherp. Vandaag kostte een vat olie nog maar 52 dollar. Voor een deel van zijn brandstof betaalde Air France-KLM de afgelopen maanden meer dan de marktprijs. In de winst voor het half jaar is daarom een waardevermindering van brandstofopties van 361 miljoen euro verwerkt.

Toch blijft Frédéric Gagey, financieel directeur van KLM, erbij dat hedging goed was. „Wat we nu toeleggen, hadden we eerder gewonnen. Bij hedging moet je budgetneutraal uitkomen.” Air France-KLM gaat op dit moment geen nieuwe termijncontracten meer aan in afwachting van de ontwikkeling van de olieprijs.