Buitenlandse concerns investeren in Blendle

NY Times en Springer betalen 3 miljoen euro

The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer investeren gezamenlijk 3 miljoen euro in de Nederlandse website Blendle. Dat zeggen oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn in gesprek met NRC Handelsblad. Via Blendle kunnen gebruikers losse artikelen van kranten en tijdschriften kopen.

De uitgevers krijgen voor hun investering bijna een kwart (23 procent) van de aandelen. Blankesteijn en Klöpping houden elk eenderde van de aandelen – de rest is verdeeld onder de medewerkers. Het geld wordt vooral gebruikt voor het aannemen van personeel en het uitbreiden naar andere landen. Blendle is door de investering 13 miljoen euro waard. De kapitaalreserves van Blendle, privégeld van Blankesteijn en Klöpping en een subsidie van 100.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, waren in augustus leeggeraakt.

In Nederland zijn de meeste grote kranten en een groot deel van de tijdschriften bij Blendle aangesloten. Uitgevers krijgen 70 procent van het bedrag (doorgaans tussen de 0,20 en 0,80 euro per artikel), Blendle houdt zelf 30 procent.

De website, die in april dit jaar werd gelanceerd, heeft nu 130.000 geregistreerde gebruikers. Dat aantal stijgt snel: in augustus had Blendle er nog honderdduizend. Eenvijfde van de gebruikers betaalt ook daadwerkelijk voor journalistiek: zij storten bij nadat de 2,50 euro basistegoed die Blendle gratis weggeeft aan gebruikers, op is.

Omzet – en het bedrag dat Blendle uitkeert aan uitgevers – wil de website niet bekendmaken. Duidelijk is dat het voor uitgevers nog gaat om relatief lage inkomsten: hooguit enkele tienduizenden euro’s per jaar. Dat valt in het niet bij de miljoenen die nog altijd met papieren en digitale abonnementen worden verdiend.

Blankesteijn en Klöpping werden al in februari, twee maanden voor lancering van Blendle, door Axel Springer benaderd. The New York Times volgde daarna. Ook werden er gesprekken met zogenoemde ‘business angels’ gevoerd, partijen die investeren in startups met het doel ze met winst door te verkopen. Blankesteijn en Klöpping zeggen bij de mediabedrijven „een beter gevoel” te hebben gehad.

Blendle is een idee van Blankesteijn. Hij raakte gefrustreerd door de ‘pakketten’ informatie die kranten en tijdschriften aanbieden: wie één artikel wil lezen, moet de hele bundel kopen. Blankesteijn bedacht in 2010 het idee voor een site waarbij artikelen per stuk kunnen worden afgerekend. Nadat internetondernemer Klöpping zich vorig jaar aansloot, raakte het project in een stroomversnelling.

    • Stijn Bronzwaer