Ook in première

Madagascar: Escape 2 Africa Regie: Eric Darnell en Tom McGrath. ***

Vervolgfilms zijn er voor de luilakken in de filmwereld. Makkelijk voor makers en toeschouwer. Toch verschijnen er de laatste jaren steeds meer tweede en verdere delen in filmseries die stiekem leuker zijn dan het origineel. Tekenfilm Madagascar: Escape 2 Africa is daar (gelukkig) geen uitzondering op. Een lekker zooitje anarchistisch ongeregeld.

In het eerste deel ontsnapten Leeuw, Zebra, Giraffe en Nijlpaard uit de Central Park Zoo. De populariteit van de originele versie zorgt er nu voor dat de film zowel Engels (78 kopieën) als Nederlands (107 doeken) groot wordt uitgebracht.

In Madagascar 2 zijn we verhaaltechnisch nog niet echt opgeschoten. De dieren zitten nog vast op Madagaskar en het feit dat de filmmakers ze daar willen wegsturen met een door een katapult gelanceerd vliegtuig geeft al aan dat ze niet ver zullen komen. Gelukkig landen ze middenin de Afrikaanse savanne, waar onze vrienden nog wat oude en nieuwe familieleden blijken te hebben. Een nieuwe bijrol is weggelegd voor het assertieve omaatje dat het viertal al in deel één met haar handtas te grazen nam. Daardoor kunnen er in Madagascar 2 wat subplotjes worden uitgevent van mensen versus dieren, safarigangers versus wildlife en ja inderdaad cultuur versus natuur, waarbij natuurlijk de nobele wilde dieren de echte beschaving in zich blijken te dragen.

Body of Lies Regie: Ridley Scott. Met: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong. ***

Gelukkig maar voor Carice van Houten dat ze uit Body of Lies is geknipt. En het gekke is: je mist haar niet eens. Er is geen moment dat je denkt: waarom heeft geheim agent Leonardo DiCaprio eigenlijk geen echtgenote?

Geheim agenten zoals hij hebben nou eenmaal geen familieleven. Dat wil het cliché en dit is een film vol clichés. Als er de afgelopen jaren niet al ritsen betere films over de Amerikaanse bemoeienis in Irak en Afghanistan en het failliet van de CIA waren gemaakt, had regisseur Ridley Scott (Gladiator, Black Hawk Down) nog met louter vakmanschap kunnen wegkomen. Actiefilms maken kan hij namelijk wel. Het probleem zit hem meer in verhalen vertellen.

DiCaprio is Ferris, de man op de grond, Russell Crowe de met zijn telefoon verkleefde marionettenspeler. Ze moeten een deal zien te sluiten met de baas van de Jordaanse inlichtingendienst De wereld is een cybernetisch superlandschap, bekeken door bewakingscamera’s en satellieten.

Ridley Scott doet alsof hij reuze begaan is met de wereld, maar manipuleert ondertussen de toeschouwer behendig langs een desoriënterende flitslichtmontage met veel rookgordijnen over de legitimiteit van paranoia en eigenrichting. Terror porn heet dit nieuwe genre inmiddels treffend.

Dana Linssen