Leasebak lijdt onder files en kredietcrisis

De leasebranche wordt geplaagd door tegenslagen. Gisteren meldde LeasePlan, de grootste leasefirma, zich al bij minister Bos, voor een garantieregeling.

De teller van het aantal lease-auto’s dat momenteel rondrijdt in Nederland staat op ongeveer 574.000. Dat is 3 procent meer dan vorig jaar.

Maar hoewel het totale leasewagenpark weliswaar nog steeds groeit, is het aantal nieuwe lease-auto’s dit jaar met 7 procent gedaald ten opzichte van 2007. In het derde kwartaal werden zelfs 9.647 lease-auto’s minder geregistreerd dan in dezelfde periode van vorig jaar, blijkt uit de laatste cijfers van brancheorganisatie VNA. Dat komt doordat er langer wordt gereden in dezelfde lease-auto. Contracten worden verlengd om kosten te besparen.

Het oprekken van contracten is zeker niet de enige zorg van leasemaatschappijen. Een grotere zorg is dat de lease-auto bij de consument zijn glans verliest. Voornamelijk dankzij de forse bijtelling van de fiscus (25 procent) en het groeiende fileprobleem.

Wanneer het economisch tegenzit, blijken leaserijders heel zakelijk: kleinere auto’s zijn nu populair, helemaal de modellen die in een lagere bijtelling vallen. Dat kan een paar honderd euro netto per maand schelen. Goed voor de portemonnee van de berijder, slecht voor die van de leasemaatschappij. Op kleinere auto’s zit veel minder marge.

Een steeds grotere groep zakelijke rekenaars gaat een stapje verder en kiest voor een mobiliteitsbudget. Bijvoorbeeld Selma Koolhaas, arbeidsjuriste bij Nuon. Een jaar geleden kon ze kiezen tussen een lease-auto of een mobiliteitsbudget. De keuze was snel gemaakt. „Veel locaties van Nuon zijn prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Zo niet, dan pak ik mijn eigen auto. Mijn beslissing werd in belangrijke mate beïnvloed door mijn vorige functie: toen deed ik alles met de auto. Met al die files was dat een ramp.”

Het zijn niet alleen deze vraagstukken die de leasebranche hoofdbrekens bezorgen. Neem de daling van de occasionprijzen. Leasemaatschappijen moeten van tevoren inschatten hoeveel een auto na het einde van een contract oplevert. Het is een belangrijk bestanddeel van de winsten die ze hopen te boeken. „Onze occasionprijsindex is nu net de AEX”, aldus een woordvoerder van een restwaarde-instituut.

Het probleem is dat er veel tweedehands lease-auto’s op de markt komen waar geen vraag naar is. Consumenten vragen kleine benzine-auto’s, terwijl er vanuit de leasebranche voornamelijk grote dieselauto’s worden aangeboden.

Tot overmaat van ramp verlagen sommige automerken ook nog eens hun nieuwe auto’s in prijs. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Volkswagen. In september maakte de importeur bekend de modellen Golf Variant, Touran en Jetta met maar liefst 10 procent in prijs te verlagen.

Athlon Car Lease kwalificeerde de actie als „ronduit onbetrouwbaar” en als minachting voor de klant die net zo’n auto heeft gekocht. En ook branchevereniging VNA liet zich kwaad uit over de actie: „Het komt neer op 10 procent in de boeken afschrijven. Dit heeft natuurlijk stevige consequenties voor de ingecalculeerde restwaardes”, aldus Renate Hemerik, directeur van de VNA. Op compensatie door de importeur kunnen de leasemaatschappijen niet rekenen. Prijsacties behoren tot de bedrijfsrisico’s.

De marges zullen voor leasemaatschappijen dit jaar dus krapper worden. Daar komen de gestegen financieringskosten door de kredietcrisis bij. Deze hakken er, bij deze kapitaalintensieve bedrijven, flink in. Leasemaatschappijen worden doorgaans met veel vreemd vermogen gefinancierd. ’s Lands grootste leasemaatschappij LeasePlan liet al weten de gestegen kosten door te berekenen aan de klant. Hetgeen automatisch weer minder klanten op zal leveren.