Een rijdend eenmanskantoor

Wat een opwinding, overal waar ik reed met de Volvo XC60. Het begon vorige maand al bij mij voor de deur. Een buurman zei dat die auto daar niet kón staan, omdat die pas op 1 november bij de dealer zou staan. Hij wist er alles van, ook van de keus aan motoren en alle mogelijke extra’s. Nederland is Volvo-land, zo blijkt overal.

In de Amsterdamse P.C. Hooftstraat wijzen zeker acht mensen naar de XC60. ‘Volvo’ zie ik hun monden zeggen. In Laren is er veel aandacht van Gooise mannen. Een vader laat zijn fietsende peuter aan zijn lot over om naar de Volvo te kunnen kijken. In deze wat kariger tijden scoort ook hier de kleinere en goedkopere SUV-lookalike gemakkelijk.

Als ik de XC60 terugbreng, staat Tom Egbers naast mij zijn Volvo vol te tanken. Hij kijkt begerig, want ook hij weet van de XC60 en hij belooft dit stukje te lezen.

Zelf was ik ook al lange tijd opgewonden en nieuwsgierig naar de XC60, sinds mijn dealer mij het Volvo-blad stuurde. Volvo vond de veiligheidsriem uit en maakt nu met de XC60 ‘de veiligste Volvo ooit’. Die heeft onder andere City Safety, waardoor de auto bij lagere snelheden zelf remt als een botsing dreigt. En dat werkt!

De laser van de City Safety werkt samen met andere veiligheidsvoorzieningen als airbags en spankrachtbegrenzers waarvan de werking wordt afgestemd op de aard van de botsing. Volvo noemt die interactiviteit ‘holistisch’.

Meer veiligheid: een radarsensor die de afstand tot de voorligger meet en waarschuwt; er is ook een waarschuwing bij onaangekondigd verlaten van de rijstrook, er is effectieve remhulp, camera’s in de spiegels zien het achteropkomende verkeer en waarschuwen daarvoor, zodat de dode hoek niet meer bestaat. Kortom: deze Volvo kijkt en voelt in alle richtingen en neemt bijtijds zijn eigen verantwoordelijkheid.

Als je in de auto klimt, voelt dat als het betreden van een cockpit. Overal knopjes, druktoetsen, digitale schermpjes, regelaars, een boardcomputer, ingebouwde navigatie, audio en telefonie, te veel om op te noemen. Deze Volvo is een rijdend eenmanskantoor, dat je moet leren bedienen, maar waarin je de eerste keer ook zó wegrijdt. Big Brother rijdt mee, zeker met de cruise control – automatische piloot – en vliegtuiggeluidjes en waarschuwingslampjes. Maar al die actieve veiligheid rondom voelt ook als een virtueel luchtkussen van warme, moederlijke zorg. Het rijden is ook geweldig, de motor is niet als diesel herkenbaar, blijkt stevig en soepel en heeft zes versnellingen.

Is er dan geen kritiek mogelijk, blijft er niets te wensen? Ja, er mogen rond de bestuurder meer kleine opbergmogelijkheden voor pasjes, kaartjes en losse dingetjes, zoals in mijn eigen Volvo. En de afdekking van de bagageruimte gaat wat moeizaam. Maar dat is het dan ook wel.

Kasper Jansen

Kasper Jansen is redacteur van NRC Handelsblad en rijdt in een Volvo V40.

Lees eerdere Testritten op nrc.nl/wielen