Steun auto-industrie uit Brussel

Werknemers van General Motors in Arlington, Texas, demonstreerden gisteren voor staatssteun aan de Amerikaanse auto-industrie. Europa lijkt al overstag. Foto Reuters General Motors employee Deguone Matlock listens as Union members and leadership members address a rally held to support federal aid to the U.S. auto industry at the GM assembly plant in Arlington, Texas November 18, 2008. REUTERS/Jessica Rinaldi (UNITED STATES) Reuters

De Europese auto-industrie, zwaar getroffen door de financiële crisis, kan rekenen op belastingvoordelen en voordeliger leningen van de Europese Investeringsbank. Dit heeft Europees Commissaris Verheugen (Industrie) vanochtend gezegd in het Europees Parlement in Straatsburg.

Sinds begin dit jaar zijn de autoverkopen in de EU met 5 procent gedaald. De laatste maanden nemen de verkopen versneld af, waardoor sommige fabrieken stil zijn komen te liggen. Het Europees Parlement organiseerde vanochtend een spoedzitting om van de Europese Commissie en EU-voorzitter Frankrijk te horen welke steunmaatregelen worden overwogen.

De Franse minister van Europese Zaken, Jouyet, zei de plannen van Verheugen te steunen. „We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor een sector die werk biedt aan 12 miljoen Europeanen. Snel optreden is geboden, want de situatie zal nog erger worden”, aldus Jouyet.

Verheugen komt volgende week met concrete voorstellen die besproken worden op de EU-top van regeringsleiders, half december. De eurocommissaris steunt plannen voor een staatsgarantie van de Duitse overheid aan Opel, onderdeel van het bijna failliete General Motors. Normaal verbiedt Brussel dergelijke staatssteun. „Maar bij Opel spelen buitengewone omstandigheden. Het mag niet zo zijn dat de werknemers van Opel moeten lijden onder fouten van GM in Amerika.”

Europarlementariër Sophie in ’t Veld (D66) ziet de noodzaak van overheidssteun, maar is kritisch over het gebrek aan innovatie in de Europese auto-industrie. „We moeten geen kwakkelende industrieën overeind houden”, zegt.

Reportage Opel: pagina 14

Hoorzitting Congres VS: pagina 15