Somalische piraten trouwen de mooiste meisjes

De piraten gebruiken het losgeld om grote huizen en dikke auto’s te kopen.

‘Ik had nooit durven dromen dat ik drie echtgenotes zou hebben.’

’s Nachts droomt Sadiya Samatar Haji er van dat zij trouwt met een piraat. Overdag leeft zij, net als haar stadgenoten, hartstochtelijk mee wanneer de zeerovers, gewapend met kalasjnikovs en bazooka’s, van wal steken om weer eens een schip te kapen. „Ik accepteer geen ‘nee’, ik ga een piraat huwen want dan kom ik in een groot huis te wonen”, zei Sadiya onlangs tegen de Britse krant The Independent.

Sadiya leeft in Eyl, een van de Somalische kuststeden die zijn uitgegroeid tot broeinest van piraten. De zeerovers dirigeren gekaapte schepen vaak tot vlak voor de kust van plaatsen als Eyl, waar zij zich kunnen bevoorraden en de doorgaans wekenlange onderhandelingen over losgeld aangaan. Iedere keer dat er een schip arriveert loopt half Eyl uit, om de piraten een heldenontvangst te bereiden – en om een graantje mee te pikken van de miljoenenhandel.

„De piraten hebben geld, ze hebben macht en ze worden sterker met de dag”, aldus Abdi Farah Juha tegenover de BBC. Abdi woont in Garoowe, een logistiek knooppunt voor piraten uit plaatsen als Eyl. „Ze trouwen de mooiste meisjes, ze bouwen de mooiste huizen, ze hebben nieuwe auto’s, nieuwe pistolen”, aldus Abdi.

Fatuma Abdul Kadir woont ook in Garoowe. Ook zij droomt ervan een piraat te trouwen. In juli bezocht ze een twee dagen durend piratenhuwelijk, een non-stop dansfeest met kilo’s geitenvlees en een band die was ingevlogen uit Djibouti. „Het was prachtig”, zei Fatuma tegen The New York Times. „Ik ga nu om met een piraat.”

Piraterij is in het verkommerde Somalië uitgegroeid tot een ware industrie. Goed georganiseerde, zwaar bewapende bendes grijpen met hun snelle bootjes alles wat zij kunnen op de Indische Oceaan en de Golf van Aden, een kransslagader van het maritiem transport. Vrachtschepen, zeiljachten, vistrawlers: alles is welkom want alles heeft een bemanning, en dus potentieel losgeld. De Saoedische tanker Sirius Star, die maandag met vijfentwintig opvarenden werd overmeesterd, is de jongste prooi.

De Sirius Star werd ruim 800 kilometer uit de kust gekaapt, een ongekende afstand. De piraten vielen de tanker zeer waarschijnlijk aan vanaf een ‘moederschip’, een eerder gekaapt schip dat nu gebruikt wordt om ver uit de kust nieuwe aanvallen te lanceren met kleine motorbootjes.

De kapers hebben dit jaar bij elkaar al 30 miljoen dollar losgeld binnengesleept, zo becijferde de Britse denktank Chatham House. Omdat de gijzelaars zo veel waard zijn, worden zij over het algemeen goed behandeld.

De toename van de piraterij op de wateren bij Somalië weerspiegelt de afname van de orde op het land. Sinds 1991, toen de dictatuur omviel, is Somalië weggezonken in anarchie. Deze week verklaarde president Abdullahi Yusuf dat alleen Mogadishu, de hoofdstad, en Baidoa, waar het parlement zetelt, nog niet in handen zijn van islamitische extremisten.

Regelmatig worden in Somalië hulpverleners gegijzeld met het oog op losgeld – de piraterij is het maritieme equivalent van deze gijzelingsindustrie. De piraten wijzen erop dat hun weinig anders rest. „We hebben al zeventien jaar geen regering meer, geen infrastructuur. We moeten wel roven”, zeiden piraten tegen een Engelse kapitein. De piraten presenteren zich ook vaak als ‘kustwacht’, die Europese vissers proberen te verjagen die alle zwaardvis en tonijn uit de Indische Oceaan halen en zo de Somaliërs van hun inkomsten beroven.

Piraat Bile Wadani maakt zich geen zorgen, zei hij in The Independent. Hij telt zijn geld – en zijn vrouwen. „Ik had nooit durven dromen dat ik drie vrouwen zou hebben, maar nu kan ik die droom waarmaken omdat ik zo veel geld kan krijgen als ik maar wil.”