Chinese taxichauffeurs boos over oneerlijke concurrentie

Taxichauffeurs in grote Chinese steden gaan de straat op om te protesteren tegen oneerlijke concurrentie. Zij willen een vakbond die de snorders buiten de deur houdt.

Bettine Vriesekoop

Liu Yesheng is taxichauffeur in Peking. Hij staat bij Station West in zijn geel met blauwe Daewoo met tientallen collega’s in de rij te wachten op klanten. Zwarte randen onder zijn ogen en een vale perkamentachtige huid verraden dat hij vreselijk moe is. Het gaat niet goed in het taxivervoer. De hoogtijdagen rond de Olympische Spelen zijn voorbij en illegale taxi’s verpesten de markt.

„Er wordt misbruik van ons taxichauffeurs gemaakt”, zegt Liu. „ Ik word woedend als ik al die snorders zie die op het vliegveld en bij stations soms voor dubbele tarieven onwetende toeristen ronselen en in hun eigen auto’s vervoeren. En dat terwijl de huur van een legale taxi zeshonderd euro kost.

„Ik werk minimaal veertien uur per dag en verdien tweehonderdvijftig euro per maand. Daarvan houd ik krap honderd euro over om mijn vrouw, kind en ouders te onderhouden. Ik werk zo hard dat ik soms wekenlang mijn bed niet zie en de nacht doorbreng in de auto. Op sommige dagen weet ik niet meer waar ik de energie vandaan moet halen om maar weer door te gaan.”

Uit onvrede over hun bestaan, gingen vorige week in de grote Chinese steden Chongqing, Sanya en Yongan de taxichauffeurs de straat op. Ze protesteerden tegen de hoge huur die ze iedere maand voor hun auto’s moeten betalen en tegen de oneerlijke concurrentie van snorders die in hun eigen auto’s rondrijden, waaraan de autoriteiten volgens de taxibranche veel te weinig doen. Op het toeristeneiland Hainan in het zuiden van China maar ook in de provincies Sichuan, en Gansu kwamen duizenden taxichauffeurs in actie. Dergelijke stakingen zijn een zeldzaam verschijnsel in China waar het not done is om in het openbaar te protesteren.

In Chongqing, in het zuidwesten van China in de provincie Sichuan, moest de burgemeester er aan te pas komen om de boze taxichauffeurs tot kalmte te manen. Burgemeester Bo Xilai, oud-minister van Handel, beloofde maatregelen te zullen nemen.

Tientallen taxichauffeurs verzamelden zich afgelopen woensdag bij het stadhuis van Sanya op Hainan. Ze eisten de vrijlating van 28 collega’s die waren gearresteerd wegens vernieling van taxi’s van collega’s die niet meededen met de staking.

De burgmeester van Sanya, Wang Yong, heeft toegegeven dat er iets moet gebeuren aan het taxivervoer in zijn stad. Zo beloofde hij dat illegale taxichauffeurs door de politie hard aangepakt zullen worden. Bovendien verklaarde de burgemeester zich voorstander van het oprichten van een bond voor taxichauffeurs.

Een taxibond is misschien ook een oplossing voor chauffeur Liu in Peking. Hij huurt net als veel andere chauffeurs zijn taxi met een partner. Samen hoesten zij de maandelijkse zeshonderd euro huur op. Benzine en de kosten voor onderhoud van en reparaties aan de auto komen daar nog bij. „Een bond van chauffeurs die voor onze belangen opkomt, zou veel goeds kunnen verrichten. Maar er is niemand die initiatief neemt”, zegt Liu somber.

In Peking zijn nog geen taxistakingen gehouden, hoewel de problemen in de hoofdstad niet minder of anders zijn. Dat komt omdat de taxichauffeurs van Peking voor talloze verschillende verhuurbedrijven rijden wat de concurrentie vergroot en het moeilijk maakt om het protest te organiseren. Een probleem dat in andere steden niet speelt omdat het aantal verhuurbedrijven daar beperkt is. Bovendien is in Peking de machtige centrale overheid voelbaar nabij.

De politie van Peking heeft een campagne gestart tegen illegale taxichauffeurs. Door de aangescherpte controle is er bij Station West geen snorder meer te bekennen. Liu is er niet gerust op. „Als over een paar weken de actie voorbij is, zie je ze binnen de kortste keren weer. Gebeurt er niets, dan vrees ik dat er ook in Peking grote problemen zullen komen.”