'Blindness' als doemthriller wel geslaagd

Blindness Regie: Fernando Meirelles. Met: Julianne Moore, Mark Ruffalo, Gael Garcia Bernal. In: 17 bioscopen. ***

Verwachtingsmanagement blijft lastig. De nieuwste film van de Braziliaanse regisseur Fernando Meirelles, bekend van de energieke drama’s City of God en The Constant Gardener, opende deze lente het filmfestival van Cannes. Blindness is gebaseerd op de grimmige parabel De Stad der Blinden van de Portugese Nobelprijswinnaar José Saramago.

De verwachtingen waren torenhoog, Blindness maakte ze niet waar. Saramago’s fabel bleek uitgebeend tot een apocalyptische actiethriller à la Children of Men (2006): daar werd de mensheid steriel en doelloos, hier blind en hulpeloos. De vertelstem van acteur Danny Glover irriteerde.

Zonder die stem opent Blindness deze week in de bioscoop. En zonder verwachtingen vooraf resteert een heel overtuigende scifi-thriller. Het plot: een Japanse chauffeur in een non-descripte metropool wordt voor een stoplicht plots met blindheid geslagen. Het is alsof hij de wereld door een melkfles ziet. De ‘witte ziekte’ grijpt razend snel om zich heen, de regering isoleert patiënten in gestichten.

Een doktersvrouw (Julianne Moore) simuleert blindheid om haar echtgenoot bij te staan. Haar gesticht raakt snel in de greep van fysieke en sociale ontreddering. Blinden dwalen tussen afval en excrementen, de redelijke groep 1 buigt voor de meedogenloze groep 3. Die levert slechts voedsel in ruil voor geld of seks.

Als allegorie zegt Blindness weinig nieuws. In levensgevaar atomiseert de mensheid tot krijgsbendes. Alleen dankzij de ziende doktersvrouw kunnen de zachte krachten winnen. Zij moet dan wel geweld omhelzen, en de macht met al zijn consequenties. Amen. Ik stel voor dat u Blindness gewoon als een doemthriller bezoekt. Dan wordt u zeker niet teleurgesteld.