Yes gratis! Oh nee, toch niet

Op 1 januari gaan er nieuwe regels in voor iedereen die koopt bij een webwinkel.

Dat betekent meer bedenk-tijd, minder aanbetalen en betere informatie.

Een erotische website adverteert met een gratis foto-abonnement. Klanten abonneren zich, vullen al hun gegevens in. Niet wetend dat ze met die bestelling zich automatisch op de verdere diensten van de website abonneren. Kosten: 150 euro per kwartaal.

Een voorbeeld uit de praktijk van advocaat Els Doornhein, vertegenwoordiger van gedupeerde klanten in talloze rechtszaken tegen internetwinkeliers die hun klanten niet goed voorlichten. Volgens Doornhein komen dit soort praktijken, waar webwinkels doen alsof producten gratis zijn terwijl dit niet zo is, zeer geregeld voor.

Om de rechten van internetkopers beter te waarborgen heeft de Consumentenbond samen met Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webverkopers, nieuwe regels voor webwinkels opgesteld, zo maakte de Consumentenbond vorige week bekend. De regels gelden vanaf 1 januari voor alle 930 webwinkels die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie. Daarbij gaat het om grote winkels zoals bol.com, Neckermann en Wehkamp.

Daar is het betrouwbaar winkelen, maar van de naar schatting twintigduizend webwinkels is maar 5 procent aangesloten bij de brancheorganisatie. De Consumentenbond raadt consumenten aan op te letten, en vooral hier de aankopen te doen.

Want de wereld van webwinkels is ondoorzichtig. Zo zijn er verschillende keurmerken in omloop, waarvan niet duidelijk is welke de consument nu kan vertrouwen, stelt woordvoerder Saskia Bierling van de Consumentenautoriteit, dat toezicht houdt op de naleving van consumentenrechten. Bierling: „Hoeveel keurmerken er zijn is niet bekend. In principe kan iedereen een keurmerk opzetten. En lang niet al die keurmerken stellen iets voor.”

De grote webwinkels die onder de branchevereniging vallen hebben volgens de Consumentenbond het afgelopen jaar een belangrijke slag gemaakt. Vorig jaar bleek nog uit onderzoek van de Consumentenautoriteit onder vijfhonderd grote internetwinkels dat bijna 90 procent van de webshops hun klanten onvoldoende informeerde over bijvoorbeeld de termijn waarbinnen een aankoop mag worden teruggestuurd.

Maar inmiddels is er veel verbeterd. Bierling: „Uit controles na het onderzoek blijkt dat de vijfhonderd onderzochte bedrijven zich beter aan de regels houden. Maar hoe de situatie is bij de overige, kleine winkels blijft gissen.”

Controleren of een webwinkel lid is van de brancheorganisatie kan via nrcnext.nl/links