IJzeren Rijn-spoor krijgt tunnel bij natuurgebied

Het jarenlange conflict over de IJzeren Rijn, het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied dat over Nederlands grondgebied loopt, lijkt opgelost.

Het spoor gaat in de toekomst ten oosten van Roermond lopen en dan met een tunnel onder het Nederlandse natuurgebied De Meinweg door. Vervolgens sluit de verbinding aan op het nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn. Daarover bereikte Minister Eurlings (Verkeer) gisteren een akkoord met zijn Duitse en Belgische collega’s.

Een voorstel van Eurlings over een alternatieve spoorlijn die langs de A52 zou lopen, haalde het eerder op de dag niet. Eurlings bood 100 miljoen euro extra voor de A52-variant, maar dat vonden de verkeersministers van België en Duitsland te weinig. „Als een van de partijen voor het einde van het jaar alsnog met geld op tafel komt, dan valt daar nog verder over te praten”, aldus de woordvoerder van Eurlings.

Het Nederlandse deel van de spoorlijn is sinds 1991 niet meer in gebruik, omdat het vervoer natuurgebied De Meinweg zou verstoren. De Belgische kritiek was dat Nederland zo de positie van de haven van Rotterdam en de Betuweroute wilde beschermen.

De nieuwe tunnel kan in 2018 in gebruik worden genomen, verwacht het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het tunneltracé wordt enkelsporig, waardoor dagelijks maar zeventig treinen door het gebied kunnen rijden.

Met de omlegging langs de A52 zouden ruim driehonderd vrachttreinen per dag kunnen passeren. Voor Nederland was de A52-optie voordeliger. Het tunneltracé loopt 10 kilometer langer over Nederlands grondgebied en vergt meer milieumaatregelen.