Franse piloten mogen langer werken

Franse piloten kunnen voortaan doorwerken tot hun 65ste levensjaar. Na de Assemblée Nationale heeft gisteren de Franse senaat ingestemd met deze vrijwillige doorwerkregeling. Piloten die dat willen, mogen met 60 jaar met pensioen blijven gaan.

De pensioenleeftijd van piloten is een gevoelig onderwerp. Zij betreft onder meer de Franse piloten van Air France-KLM, die langer doorwerken dan hun collega’s van KLM, die een Nederlandse cao hebben. Daarin ligt de pensioengerechtigde leeftijd op 56 jaar, met een doorwerkmogelijkheid tot 60 jaar. Air France zelf is geen voorstander van latere pensionering van zijn piloten, zo laat een woordvoerder weten.

Franse piloten staakten de afgelopen dagen in groten getale tegen het plan. Gisteravond werden de acties beëindigd. Volgens de grootste Franse pilotenbond, de Syndicat National des Pilotes de Lignes (SNPL), brengt de doorwerkregeling de veiligheid van passagiers en de werkgelegenheid van jonge piloten in gevaar.

Minister van Arbeid Xavier Bertrand toonde geen begrip voor het verzet. Volgens hem komt de regering met de doorwerkregeling juist tegemoet aan de vraag van piloten die langer willen blijven werken. Hij onderstreepte dat niemand verplicht wordt langer door te werken.

De Franse oppositiepartijen stemden tegen. Zij menen dat de regering met kleine stapjes bezig is Frankrijk voor te bereiden op een verhoging van de algemene pensioenleeftijd, die nu op 60 jaar ligt – eerder dan in de meeste andere Europese landen. In Frankrijk wordt al lang gediscussieerd over langer doorwerken om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen, maar de hervormingen zijn tot dusver marginaal gebleven. De regering wil het nu mogelijk maken om in de private sector door te werken tot zeventig jaar, eveneens op vrijwillige basis.

In tal van sectoren zijn op dit moment sociale protestbewegingen op gang gekomen tegen hervormingen van de regering. In de komende weken staan stakingen op de agenda in onder meer het openbaar vervoer, poliklinieken, het onderwijs en de post.

KLM zegt in een reactie dat de status van de eigen piloten losstaat van de situatie in Frankrijk. Hoewel Air France en KLM sinds mei 2004 één bedrijf vormen, zijn voor het personeel van de twee dochterondernemingen, Air France en KLM, de Franse respectievelijk de Nederlandse wettelijke arbeidsvoorwaarden van toepassing. Bij KLM bestaan geen plannen om de pensioengerechtigde leeftijd van piloten gelijk te trekken met die van Air France, zegt een woordvoerder.