Sharon den Adel kan zonder trucs

Pop Within Temptation. Gehoord: 16/11 Schouwburg, Almere. Herhaling: 17/11 Vredenburg, Utrecht; 18/11 Schouwburg, Apeldoorn; 19/11 Theater Heerlen, Heerlen. Tournee t/m 1/12.

Het voltallige publiek in de zaal bij Within Temptation, gisteravond in de Schouwburg in Almere, was in het zwart: met veel fluweel en lange rokken bij de vrouwen, en leer en zwarte oogmake-up bij de mannen. Verrassend genoeg was zangeres Sharon den Adel – stoere laarzen, mini-jurk met vleermuismouwen – in het wit.

Zo waren er meer tegenstellingen bij dit uitverkochte optreden van Within Temptation. De internationaal succesvolle muziek van de band uit Waddinxveen drijft op uitersten: het aardse geluid van de grommende gitaren, en de etherische klank van Den Adels vocale glijvluchten.

Vorig jaar liet Within Temptation een andere kant van zichzelf zien door op te treden in Ahoy, met het Metropole Orkest. De groep doet nu een theatertournee waarbij een deel van het repertoire wordt uitgevoerd op akoestische instrumenten. Zo spelen een cellist en een violist mee. Als de gitaren niet kunnen grommen, en de synthesizer geen ijselijk vrouwenkoor levert, klinken de liedjes van Within Temptation zachtaardiger, en komen de statige melodieën mooi tot hun recht. Al kreeg Den Adel in Stand My Ground en The Cross, te weinig weerwoord van de muziek. In tegenstelling tot het gedeelte na de pauze, toen de meeste nummers elektrisch werden gespeeld en Den Adels zang bijna ondergeschikt werd.

Het optreden schoot heen en weer: soms werd een liedje akoestisch gespeeld, door zittende bandleden. Dan kwam er een elektrisch nummer en sprong iedereen in de zaal en op het toneel overeind, inclusief Den Adel.

Op het podium hing een doorzichtig scherm waarop vlammen en videoclips werden geprojecteerd. Soms stond Den Adel er achter, soms ervoor. Dat technische geharrewar is in Ahoy misschien nodig, maar in een kleinere zaal kan Within Temptation het publiek ook zonder trucs uit de stoelen krijgen.