Strijdbaar en kwetsbaar

De Syrische danser en choreograaf Lawand Hajo streed voor open samen-leving. Met de danskunst hoopte hij van Syrië een modern land te maken.

Afgelopen donderdag werd bekend dat de Syrische danser en choreograaf Lawand Hajo (33) in zijn appartement in Damascus om het leven is gebracht.

Hajo was vorig jaar met zijn gezelschap Ramad Dance nog te gast op het Amsterdamse festival Dancing on the Edge. Met zijn choreografie Who opens the door gaf hij uiting aan kritiek op zijn vaderland, onder mee door een gesnoerde mond te tonen en moeizame bewegingen. Hij pleitte voor een opener samenleving, meer vrijheid voor vrouwen en geloofstolerantie.

Lawand Hajo was telg uit een politiek actieve Koerdische familie en studeerde theaterdans in Damascus en Libanon. Hij maakte vele internationale tournees en richtte in 2001 zijn eigen gezelschap Ramad Dance op. Het moderne gezelschap, het enige in Syrië, bestond uit dansers met verschillende geloofsachtergronden. In 2007 werkte hij samen met de Nederlandse choreografen Feri de Geus en Noortje Bijvoets in een uitwisselingsproject met de dubbelvoorstelling Risaleh die in Syrië en Nederland te zien was.

Lawand Hajo was een eigenzinnig rebel maar vooral een gedreven maker die met dans van Syrië een modern land wilde maken. Hij maakte zich boos op het taboe dat op het lichaam rustte: vorig jaar noemde hij in deze krant het lichaam „het mooiste kostuum dat we hebben”. Met een variant op de verleidelijke Sheherezade die met een zwarte chador symbolisch de mond gesnoerd wordt, combineerde Hajo traditie en moderniteit. Strijdbaar en kwetsbaar.