Modieus zweten

Sport + eve is een sportwinkel exclusief voor vrouwen. „Wie loopt er nou niet graag in een modieus skipak van Stella McCartney over de piste?”

‘Hé, wat vét!” Twee jonge vrouwen buigen zich in een Haarlems winkelpand over een paar roze Nikes. Ze bespreken het merk, de prijs en de rest van hun garderobe. Daarna drentelen ze naar een rek met grote, hippe zonnebrillen. „Moet je déze zien. Cool, man!”

Vorige week werd in de Haarlemse Zijlstraat een nieuwe formule van modeketen Perry Sport gelanceerd: een sportwinkel speciaal voor vrouwen. Dus geen grijze joggingbroeken en dito bergschoenen, maar modieuze skipakken, T-shirts met panterprint en rokjes die sportidolen als tennissters Maria Sjarapova en Venus Williams niet zouden misstaan.

„Vrouwen houden niet van traditionele sportwinkels”, zegt Monique Koopman (48), bedenker van Sport + eve. „Dat komt doordat het meestal masculiene bunkers zijn met boksballen, voetbalkousen en posters van mannelijke sporthelden. Weinig vrouwen doen er met plezier hun inkopen. Het is inpakken en wegwezen.”

Sport + eve ademt een andere sfeer dan het doorsnee Perry Sportfiliaal. De afgeronde vormen in het interieur doen denken aan het vrouwelijke lichaam. En niet geheel toevallig werd voor ieder aspect – van bouw tot interieur, inkoop en management – een vrouw aangetrokken. „We zijn geen feministisch bolwerk”, verzekert marketingcoördinator Jobien van Strien. „Maar we willen wel dat vrouwen zich bij het betreden van de winkel meteen op hun gemak voelen.”

Zo op het eerste gezicht is het team daar aardig in geslaagd. De pashokjes zijn met pluche bekleed en subtiele spotjes belichten de geschuurde houten vloer. Her en der liggen gezondheidsboeken met titels als Loop jezelf slank en Loopgids voor vrouwen . Tussen de kleding hangen armbanden en kettingen, aan de wanden kolossale foto’s van afgetrainde vrouwenlijven.

„Lekkere muziek”, roept Carla Cole (44) door de stevige housebeat heen. „Dit is nog eens een sportwinkel.” Cole, die met haar moeder de kledingrekken inspecteert, staat geregeld op de tennisbaan en noemt zichzelf „aardig sportief”. „Maar wat mij nou zo verbaast, is dat ik die mooie Wimbledon-outfits nooit in de winkel kan terugvinden.” Ze loopt hoopvol naar een rek met zilveren jassen. „Maar wie weet gaat dat nu dus veranderen.”

De winkel in Haarlem is de tweede in zijn soort. De eerste werd onlangs zonder tamtam in Nijmegen geopend, maar was volgens Koopman vooral bedoeld om de belangstelling van sportief Nederland te peilen. Zo bleek met name de prijzige sportkleding van modeontwerpster Stella McCartney (de tweede dochter van Beatleszanger Paul McCartney) aan te slaan. „We zijn de enige winkel in Nederland die haar brede assortiment mag verkopen”, zegt Koopman niet zonder trots. „En zeg nou zelf: wie loopt er niet graag in een modieus skipak van haar over de piste?”

Uit onderzoek van winkelketen Perry Sport blijkt dat een op de zes vrouwen sport. Anders dan mannen, die zich vooral bezighouden met competitieve sporten, doen vrouwen meer aan ‘actieve gezondheidssporten’, zoals fitness, zwemmen, hardlopen, aerobics en fietsen. „Onze doelgroep bestaat ook uit vrouwen die niet sporten, maar wel een actieve levensstijl hebben”, benadrukt Koopman. „Wie een hond heeft of veel op de fiets zit, is bij ons ook aan het juiste adres.”

Vrouwensportkleding bestaat nog niet eens zo heel lang. Pas halverwege de jaren negentig kwam kledingfabrikant Mexx met een fitnesslijn voor vrouwen. En ook Nike deed in de jaren daarna pogingen met eigen merkwinkels. „Bij ons kunnen klanten kiezen uit een groot aantal A-merken”, zegt Koopman. „Van Adidas en Nike tot Puma, Björn Borg en Le Coq Sportif.” Vrouwen willen volgens haar niet alleen maar kleren van één merk. „Het combineren van merken is part of the fun.”

Koopman denkt dat er ruimte is voor maximaal vijftien Sport + eve filialen in Nederland. En ze sluit niet uit dat het concept daarna de grens over gaat. „We hebben niet voor niets een blonde, roodharige en donkere paspop in de etalage: voor elke culturele achtergrond één. Onze inschatting is dat Sport + eve het in steden als Milaan, Londen en New York ook goed doet.”

De prijzen in Sport + Eve zijn flink duurder dan in een doorsnee sportkledingwinkel. „Als je er goed uit wilt zien, moet je niet zeuren over geld”, zegt verpleegkundestudent Daphne Bastiani (21), terwijl zij een McCartney uit het rek trekt. „En dan koop ik liever een trendy trainingsjack dat ik ook in de discotheek kan dragen.” Haar zus Chantal (20) knikt driftig. „Daarvoor werken wij graag over.”