Rotterdamse chef begint met ?vuurwerk?

Klassiek Rotterdams Philh Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. Gehoord: 13/11 De Doelen Rotterdamdam. Hh.: 14, 15/11. ****

Na zijn Rotterdamse debuut als gastdirigent (oktober 2005), zijn eerste concert na zijn benoeming tot toekomstige nieuwe chef (november 2007), zijn presentatie als de toekomstige chef (juni 2008) en zijn eerste concert als chef in het Gergjev Festival van zijn voorganger (september 2008), was het gisteren eindelijk tijd voor het eerste reguliere chefsconcert van Yannick Nézet-Séguin.

De sfeer die de nieuwe Rotterdamse chef creëert is opmerkelijk informeel, geen wonder dat iedereen hem Yannick noemt. Hij is gekleed in een wat flodderig donker pak en een zwart T-shirt. Er is ruimte om te lachen als blijkt dat de solist, countertenor Andreas Scholl, een paar koppen groter is dan hij. En tussen Scholls aria’s door overlegde de dirigent langdurig met hem.

De suite uit Händels Music for the Royal Fireworks was pompeus, plechtig en tetterend luidruchtig, de strijkerspassages kunnen iets fijnzinniger. Vocaal vuurwerk werd verwacht van Scholl in vier opera-aria’s van Händel. Maar al zingt hij onwaarschijnlijk hoog en puur, in een grote zaal klinkt hij ook wat dun en eenvormig met weinig drama en expressie.

Stravinsky’s vroege, korte maar vooral lastige Feu d’artifice (1908) was een spectaculaire opmaat voor een explosieve uitvoering van Beethovens Zevende symfonie. Het orkest en vooral ook de paukenist, werd energiek en hard aan het werk gezet met bravoure, uitbundigheid, extreme contrasten, forse fortissimo’s en een soms verbeten felle ritmiek. Een tomeloos flitsend slotdeel maakte het geheel tot een echt evenement.