Primeur!

De oorlog in Irak is voorbij. Minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice geeft tegenover de terugkerende Amerikaanse militairen toe dat president Bush altijd al wist dat Saddam Hussein geen massavernietigingswapens bezat. Anders waren de soldaten natuurlijk nooit gestuurd!

En de oliebedrijven worden genationaliseerd om met de opbrengsten klimaatverandering tegen te gaan.

Dat – en heel veel ander goed nieuws - meldt deze speciale editie van The New York Times. Datum van uitgifte: 4 juli 2009. Het gaat om een nep-editie, gemaakt door een actiegroep die aankomend president Barack Obama wil aanmoedigen om zich aan zijn zijn beloftes te houden.

De actiegroep liet naar eigen zeggen 1,2 miljoen exemplaren drukken (evenveel ongeveer als de oplage van de echte Times). Duizend vrijwilligers deelden de krant woensdag uit in zes Amerikaanse steden: New York, Los Angeles, San Francisco, Chicago, Philadelphia en Washington.

De krant telt behalve veertien pagina’s vol hoopvolle nieuwtjes ook reclame. Een nepadvertentie van een Zuid-Afrikaans diamantbedrijf belooft dat bij aankoop van een sieraad de koper bijdraagt aan een handprothese voor slachtoffers van de ‘diamantoorlog’. Ook de website van de krant is zeer nauwkeurig nagemaakt, op www.nytimes-se.com.

De actie is opgeëist door The Yes Men, een groep die met ludieke acties maatschappelijke kwesties aankaart. Een van hun eerste acties was een satirische versie van de (nu niet meer bestaande) website van George W. Bush in 2000. Twee zeer actieve Yes Men zijn schrijver Jacques Servin en mediawetenschapper Igor Vamos. Meestal doen ze zich voor als topmannen, van bijvoorbeeld de Wereldhandelsorganisatie of McDonald’s. In 2003 werd hun werk vastgelegd in een documentaire film.

Op de website lijkt de groep te suggereren dat de acties uit eigen zak worden betaald, van ‘vakantiegeld’. ‘Stel het je voor als rare vakanties. Eek-o-toerisme. Je hebt vier keer zo veel stress en het uitzicht is shit, maar je krijgt er een fijn gevoel bij.’ Als ze geen geld hebben voor ‘vakantie’, krijgen ze naar eigen zeggen geld van vrienden ‘op verschillende plekken’, ook in het buitenland.

Het is niet de eerste keer dat The New York Times wordt geparodieerd. In 1999 maakte zakenman Richard Branson een fop-editie ter gelegenheid van 1 april en ook bij een krantenstaking in 1978 werd een nepkrant gedrukt. Inmiddels is de editie van 4 juli 2009 een collector’s item: op veilingsite Ebay hebben bezoekers al 102 dollar geboden voor een exemplaar.

Op de site van de echte Times meldt de redactie uit te zoeken wie er precies achter de actie zit. Alex S. Jones, die een boek schreef over de geschiedenis van de krant, zegt: „Ik beschouw dit als een enorm compliment voor de Times. Een nepsite [alleen] zou vele malen makkelijker zijn geweest. Maar een gedrukte krant maken en die uitdelen op een metrostation? Dat kost een hoop moeite.”

Lees alle berichten of download de hele krant in pdf: www.nytimes-se.com. Zie www.theyesmen.org