Zie ginds zinkt een stoomboot

In het Sinterklaasjournaal, dat vanaf vandaag tot pakjesavond op de televisie te zien is, bestaat verwarring over de wijze waarop Sinterklaas en zijn Pieten naar Nederland komen. Waar is de stoomboot gebleven?

Presentatrice Dieuwertje Blok moet maar eens in Rotterdam gaan kijken. Daar ligt aan de kade van Katendrecht het dubbelschroef stoomschip Rotterdam. In 1958 te water gelaten, de trots van de Holland Amerika Lijn. En nu de speelbal van politieke intriges en financieel wanbeheer.

Woonbron, een Rotterdamse woningcorporatie, en het Albeda College, een beroepsopleiding, kochten in 2005 voor een habbekrats het schip van de gemeente Rotterdam uit de failliete RDM-boedel van de van fraude verdachte ondernemer Joep van den Nieuwenhuyzen. Het schip zat barstensvol asbest en begon een lange tocht langs Europese scheepswerven om te worden schoongemaakt.

De bedoeling was om van het passagiersschip een maatschappelijk project te maken. Een drijvend hotel, conferentiecentrum en opleidingsinstituut met werkplekken voor kansarme jongeren en uitstraling naar de achterstandswijken van Rotterdam-Zuid. Het was een prachtproject met een hoog gehalte van Rotterdamse PvdA-bestuurders.

En hoe gaat dat: de kosten liepen op. Van een geraamde 25 miljoen naar 200 miljoen euro. Albeda haakte af en Woonbron, dat 6 miljoen dacht te investeren, kijkt inmiddels aan tegen een rekening van 200 miljoen. Volgens Woonbron-directeur Kromwijk terug te verdienen met de toekomstige exploitatie.

Hallauw, daar hebben we Ella Vogelaar. De PvdA-minister van Wonen, Werken en Integratie is verantwoordelijk voor het toezicht op de woningcorporaties. Waarschuwingen dat het financieel mis zat met de SS Rotterdam, sloeg ze in de wind. Commerciële avonturen van een organisatie die tot doel heeft voor volkshuisvesting te zorgen, dekte ze politiek af. De vraag waarom een woningcorporatie – of een ROC-opleiding – iets met een oceaanstomer vol asbest van doen heeft, stelde ze niet.

Het leidde vorige week tot ergernis in de Kamer over een minister die bot van zich af beet maar het gestuntel niet kon verbergen. En tot gepruil van Kromwijk over zoveel onbegrip jegens zijn glorieuze project.

Scheepsonderhoud is kostbaar. Een lange reeks miscalculaties dient zich aan. Van het koninklijke jacht De Groene Draeck tot de SS Rotterdam. Het is te merken dat Nederland zijn scheepsbouwtraditie kwijt is.

Tip voor Vogelaar en Kromwijk. Probeer net als de Sint in het Sinterklaasjournaal eens een vliegtuig.

Roel Janssen