Subject: ik ben zo onzeker

Online-coaches behandelen problemen van cliënten per e-mail. Bij persoonlijk contact kun je dieper gaan, vinden tegenstanders.

Rotterdam, 12 nov. - Iris (39), werkzaam in een administratieve functie, had vanwege depressies persoonlijke therapie gehad. Maar dat werkte niet. Anderhalf jaar geleden meldde ze zich aan bij een online-coach.

Iris wil niet met haar achternaam in de krant. Ze wil niet dat haar collega’s weten dat ze toen in haar functie begon per e-mail contact had met een coach.

Telkens als ze het even niet zag zitten, mailde ze haar coach. Die stuurde binnen een uur een mail terug. Niet dat de coach haar problemen oploste, maar ze probeerde wel Iris’ gedachten te structureren door de juiste vragen te stellen. „En soms kreeg ik een opdracht. Dan moest ik iets positiefs over mezelf schrijven.”

De online-coach was Mirjam Windrich.. Windrich bracht onlangs het boek Het succes van online coaching – waarom het zo goed werkt uit. Volgens haar is deze vorm van coaching geschikt voor elk probleem. Het verheldert al veel als cliënten hun problemen moeten opschrijven. En de cliënt kan op elk gewenst moment zijn e-mails lezen en sturen.

Online-coaching bestaat in Nederland sinds 2001. Hoeveel online-coaches er zijn in Nederland is niet bekend. Windrich denkt dat er niet meer dan tien alleen via de e-mail werken. Het is ook niet bekend hoeveel coaches er überhaupt zijn in Nederland. De beroepsvereniging voor coaches, de Nobco, schat zo’n vijfduizend. Noloc, de beroepsvereniging voor loopbaancoaches, denkt aan tienduizend. Nobco (1.600 leden) en Noloc (2.000 leden) hebben als vereniging geen oordeel over deze vorm van coaching. Alex Engel, oprichter van de Nobco en sinds 1993 coach, ziet persoonlijk wel voordelen, maar denkt dat niet dat de behandeling van alle problemen er geschikt voor is – in tegenstelling tot wat Windrich vindt. „Je kunt dieper gaan face to face”, zegt Engel. „Digitaal is er geen chemie tussen de personen. En als iemand echt emotioneel is, lijkt me online coaching niet goed.”

Noloc-voorzitter Perry Filippini ziet online-coaching langzaam „opborrelen”. Maar vaak alleen als een aanvulling op de traditionele vorm.

Zo gebruikt ook loopbaancoach Carien Karsten online-coaching. In juni deed ze voor de Volkskrant een project met online-coaching. Lezers met een koopverslaving kregen online opdrachten, rapporteerden hierover in een e-dagboek en kregen daarop commentaar van haar en medecursisten. „In een weblog ging ik dieper in op problemen en gaf ik tips. Het effect was dat mensen geconfronteerd werden met de leegte in hun leven die ze met shoppen probeerden te bestrijden. Ze shopten minder impulsief.”

Toch vindt Karsten dat het gesprek tussen coach en cliënt er niet door kan worden vervangen. „Online-coaching kun je niet zo persoonlijk en op maat maken als je zou willen.”

Norbert Riksman, eigenaar van online-coachingsbureau Polleo, was een van de eersten in Nederland die begon met online-coaching. Ook in Duitsland en Hongkong heeft het bedrijf dependances opgericht. „Ik moet zeggen: in het buitenland pikken mensen online-coaching een stuk makkelijker op. Nederlanders investeren niet snel in zichzelf, alhoewel dat wel verandert. De meeste klanten komen via hun werkgever. Voor bedrijven is online-coaching een goed en betaalbaar alternatief voor traditionele therapie.”

Polleo rekent ongeveer 50 euro per e-mail. De prijzen zijn afhankelijk van de intensiteit van de contacten. Er zijn ook online-coaches die een uurtarief hanteren. Mirjam Windrich rekent een weekprijs. Eén week kost 225 euro, voor een onbeperkt aantal e-mails. Drie weken kost 550 euro, vijf weken 950 euro.

Makkelijk verdiend voor de coach? Dat valt wel mee, zegt Windrich. „Deze vorm van coaching kost mij inderdaad netto minder tijd, maar de kwaliteit is hoger. Gedurende het traject krijgt de klant alle aandacht van mij, en hij krijgt altijd snel een reactie op zijn mail.”

In het geval van Iris betaalde haar baas de rekening. Maar ze had het geld er ook zelf voor over gehad. Haar problemen aan een vreemde vertellen vindt ze moeilijk. „Ik was onzeker en dacht dat iedereen een oordeel over me velde, ook de therapeut. Een online-coach ken je natuurlijk helemaal niet, maar dat is ook het voordeel: die zie je niet. Je ziet alleen het pc-scherm.”