Subject: dat ligt niet aan jou hoor

Je hoeft niet naar iemand toe als je een probleem hebt. Je kan er ook over e-mailen.

Tegenstanders zeggen dat je face to face dieper kunt gaan. „Digitaal is er geen chemie tussen de personen.”

Iris (39), werkzaam in een administratieve functie, had eerder al, vanwege depressies, persoonlijke therapie gehad. Maar dat werkte niet. Anderhalf jaar geleden meldde ze zich aan bij een online coach.

Iris wil liever niet met haar achternaam in de krant. Ze wil niet dat haar collega’s weten dat ze bij het begin van haar functie contact had met een online coach.

Telkens als ze het even niet zag zitten, mailde ze haar coach. Die stuurde binnen een uur een mail terug. Niet dat de coach haar problemen oploste, maar die probeerde wel haar gedachten te structureren door de juiste vragen te stellen. „En soms kreeg ik een opdracht. Dan moest ik iets positiefs over mezelf schrijven.”

Die online coach was Mirjam Windrich. Ze bracht onlangs het boek uit Het succes van online coaching – waarom het zo goed werkt. Volgens haar is deze vorm van coaching geschikt voor elk probleem. Het verheldert al veel als cliënten hun problemen moeten opschrijven. En de cliënt kan op elk gewenst moment zijn e-mails lezen en sturen.

Online coaching bestaat in Nederland sinds 2001. Hoeveel online coaches er zijn in Nederland is niet bekend. Windrich denkt niet meer dan tien, die alleen nog via de e-mail werken. Het is ook niet bekend hoeveel coaches er überhaupt zijn in Nederland. De beroepsvereniging voor coaches, het Nobco, schat zo’n 5.000. Het Noloc, de beroepsvereniging voor loopbaancoaches, denkt aan 10.000.

Het Nobco (1.600 leden) en Noloc (2.000 leden) hebben als vereniging geen oordeel over online coaching.

Alex Engel, oprichter van het Nobco en sinds 1993 coach, heeft wel een persoonlijke mening. Hij ziet voordelen, maar denkt dat niet alle problemen er geschikt voor zijn – in tegenstelling tot Windrich. „Je kunt dieper gaan face to face. Digitaal is er geen chemie tussen de personen. En als iemand echt emotioneel is, lijkt me online coaching niet goed.”

Perry Filippini, voorzitter van het Noloc, ziet online coaching langzaam „opborrelen”. Maar vaak alleen als een aanvulling op de traditionele vorm.

Zo gebruikt ook loopbaancoach Carien Karsten online coaching. In juni deed ze voor de Volkskrant een project met online coaching. Lezers met een koopverslaving kregen online opdrachten, rapporteerden hierover in een e-dagboek en kregen daarop commentaar van haar en mede-cursisten. „In een weblog ging ik dieper in op problematiek en gaf ik tips. Het effect was dat mensen geconfronteerd werden met de leegte in hun leven die ze door het shoppen probeerden te bestrijden. Ze shopten minder impulsief.”

Toch vindt Karsten dat het gesprek tussen coach en cliënt er niet door kan worden vervangen. „Online coaching kun je niet zo persoonlijk en op maat maken als je zou willen.”

Norbert Riksman, eigenaar van online coachingsbureau Polleo, was een van de eersten in Nederland die begonnen met online coaching. Ook in Duitsland en Hongkong heeft het bedrijf dependances. „Ik moet zeggen, in het buitenland pikken mensen online coaching makkelijker op. Nederlanders zijn behoudend in het investeren in zichzelf, alhoewel dat wel verandert. De meeste klanten van ons komen via hun werkgever. Voor bedrijven is online coaching een goed en betaalbaar alternatief voor traditionele therapie.”

Polleo rekent ongeveer 50 euro per e-mail. De prijzen zijn afhankelijk van de intensiteit van de contacten. Er zijn ook online coaches die een uurtarief hanteren. En Mirjam Windrich rekent een weekprijs. Eén week kost 225 euro, voor een onbeperkt aantal e-mails. Drie weken is 550 euro en vijf weken 950 euro.

Makkelijk verdiend voor de coach? Dat valt wel mee, zegt Windrich. „Deze vorm van coaching kost mij inderdaad netto minder tijd, maar de kwaliteit is hoger. Gedurende het traject krijgt de klant alle aandacht van mij, en hij krijgt altijd snel een reactie op zijn mail.”

In het geval van Iris betaalde haar baas de rekening. Maar ze had het geld er ook zelf voor over gehad. Haar problemen aan een vreemde vertellen, vindt ze moeilijk. „Ik was onzeker en dacht dat iedereen een oordeel over me velde, ook de therapeut. Een online coach ken je natuurlijk helemaal niet, maar dat is ook het voordeel: die zie je niet. Je ziet alleen het pc-scherm.”