Nu ook buiten het web populair

Ze braken door op internet. Maar staan nu op het punt een volwassen band te worden.

Hoe doen Black Kids dat? Wat is internetsucces waard op de lange termijn?

. Op de vlucht voor een plensbui verdringen de festivalbezoekers, sommige kleddernat, sommige in roze, groene of gele regenponcho’s, zich voor het podium in de tent. Zodra de Black Kids beginnen te spelen blijkt dat het publiek niet alleen voor de beschutting is gekomen: een groot deel zingt de vrolijke new wave nummers van de Amerikaanse band woord voor woord mee. Dit was Lowlands, afgelopen zomer, en het debuutalbum van de Black Kids, Partie Traumatic, lag op dat moment pas een maand in de winkels.

Vanavond geven de Black Kids hun eerste zaaloptreden in Nederland, in de Melkweg in Amsterdam. Binnen de internetgemeenschap is de band al langer populair en wat dat betreft is het verhaal van de Black Kids vergelijkbaar met dat van de meeste jonge bands die de afgelopen jaren succes kregen. In de zomer van 2007, toen de band zo’n anderhalf jaar bij elkaar was, gaven de Black Kids een optreden op het Athens Popfest in Georgia dat positief werd ontvangen door een aantal bloggers. Het muziekblog ‘Three imaginary girls’ kroonde de band tot hoogtepunt van het festival vanwege hun ‘frisse gezichten’ en de ‘aanstekelijke en goed doordachte, maar niet gemaakte liedjes’. De opwinding over de band verspreidde zich naar andere internetmagazines en naar bladen als Rolling Stone en NME. De EP Wizard of Ahhs die de Black Kids via hun MySpace site gratis weggaven kreeg een 8,4 van de invloedrijke muzieksite Pitchfork.

De internethype leverde de band een platencontract op en afgelopen zomer toerden de vijf bandleden uit Jacksonville, Florida de Europese zomerfestivals af. Volgende maand vertrekken de Black Kids naar Japan, na Kerst spelen ze in Australië en voor volgende zomer staan de opnames voor een tweede album gepland. Kortom, de Black Kids staan op het punt de status van frisse internetsensatie te ontstijgen en een volwassen band te worden. Maar hoe doe je dat? Wat is internetsucces waard op de lange termijn?

„Om de aandacht vast te houden heb je een goed verhaal nodig”, zegt Reggie Youngblood, zanger en één van de twee zwarte ‘kids’ van de band in een interview via internetdienst Skype. „Mensen vinden het fantastisch dat Owen (Holmes, bassist, red.) en ik elkaar kennen van zondagsschool, dat Ali (Youngblood, toetsenist, red.) mijn zus is en dat we uit Jacksonville komen. Mensen kunnen zich niet voorstellen dat er goede muziek wordt gemaakt in Jacksonville, omdat het zo’n saai gat is.”

Maar een goed verhaal alleen is niet genoeg, zegt Youngblood. „Je moet wel goede nummers schrijven en gelukkig is ons dat gelukt.” De bijdrage van het internet aan het succes van de Black Kids tot nu toe ligt „rond de 14 procent, de liedjes zijn goed voor 25 procent en ons goede uiterlijk deed de rest”, zegt Youngblood. „Wil je een serieus antwoord”, vraagt bassist Owen Holmes. „Ik denk dat internet er voor zorgt dat het sneller gaat. Zonder internet had het ons een aantal jaar gekost om dit te bereiken, maar ik weet zeker dat het ons ook gelukt was.”

Behalve goede liedjes en een goed verhaal beschikten de Black Kids ook over de goede mensen. Kort na het uitbrengen van de eerste EP via MySpace tekende de band een contract met het managementbureau dat ook de IJslandse Björk vertegenwoordigt. De Black Kids namen hun debuutalbum, dat in Groot-Brittannië binnenkwam op nummer vijf op de hitlijst, op met producer Bernard Butler, de voormalige gitarist van Suede. De Kids toerden met het Britse fenomeen Kate Nash, waarop Nash hun nummer I’m Not Gonna Teach Your Boyfriend How To Dance With You coverde. De clip van de cover werd op YouTube anderhalf miljoen keer bekeken, net zo vaak als de Black Kids-clip van het origineel.

Maar volgens Youngblood heeft de online hype van de band zijn langste tijd al gehad. „We hebben onze 15 minutes of fame in de internetgemeenschap gehad. Dat geeft niet, want inmiddels komen er ook ‘gewone’ mensen naar onze optredens” – bij een optreden vorige maand in New York was het publiek inderdaad gemêleerd, zowel qua leeftijd als qua hipheid. Youngblood: „Maar de nerds komen ook nog steeds opdagen, gelukkig, want ik hou van ze.”

Black Kids: vanavond in de Melkweg in Amsterdam, kijk op blackkidsmusic.com