Commissariaat: jongeren willen gratis nieuws

Rotterdam, 12 nov. De helft van de tijd die jongeren besteden aan het beluisteren, bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of in de krant, wordt besteed aan het lezen van gratis kranten. Daarmee is het aandeel gratis nieuws bij jongeren twee keer zo groot als bij ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media, die dit jaar de concentratie en verscheidenheid van de nieuwsmedia in beeld brengt in de jaarlijkse Mediamonitor. Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het dominantste nieuwsmedium. Het Commissariaat uit zijn zorgen over het gebrek aan diepgang in het mediagebruik: ”Indien jongeren zich ook bij het ouderworden voor hun nieuws voornamelijk op `gratis` en internet blijven oriënteren, zal dat zijn sporen op de publieke meningsvorming achterlaten.” Verder pleit het Commissariaat er voor dat mediabedrijven openbaar informatie verschaffen over de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van media.