Fokker & Sucker

Een late spijtbetuiging. Op het moment dat KLM Fokker definitief ten grave droeg, zei de luchtvaartmaatschappij het erg spijtig te vinden dat de vliegtuigfabriek überhaupt failliet ging.

Afgelopen vrijdag nam de Nederlandse dochtermaatschappij KLM Cityhopper in São Paulo haar eerste nieuwe regionale toestel feestelijk in ontvangst: een Embraer-190. Het Braziliaanse vliegtuig, geschikt voor honderd passagiers, zal vanaf volgende week in het reguliere Europese vluchtschema worden ingezet.

De ingebruikname van de Embraer betekent het begin van het einde van de Fokker-vloot bij KLM. KLM heeft op dit moment 54 Fokkers in de lucht, van de types F50, F70 en F100. De Embraer-190 vervangt de F100. Welk merk de F50’s en F70’s zal vervangen is nog niet duidelijk.

Bij gelegenheid sprak directeur Michel Coumans van KLM Cityhopper vrijdag niet alleen zijn spijt uit over het afscheid van Fokker, na bijna 90 jaar samenwerking, maar ook over het faillissement van de fabriek in 1996. „Met overheidssteun was Fokker er nog geweest.”

Met steun van de KLM ook. Als de nationale luchtvaartmaatschappij toen al onomwonden had gekozen voor Fokker-toestellen was de overlevingskans beslist groter geweest. Maar dat deed zij pas later. De Fokker-vloot van KLM is op dit moment groter dan in 1996. De meeste vliegtuigen zijn op de tweedehands markt gekocht.

Het afscheid van Fokker door zijn grootste gebruiker verkleint ook de kansen voor Rekkof. Dat bedrijf, in spiegelbeeld vernoemd naar de oude vliegtuigbouwer, werkt sinds het Fokker-faillissement aan een doorstart.

Eigenaar Jaap Rosen Jacobson is al die jaren blijven geloven in een gezonde markt voor regionale vliegtuigen. Eens in de zoveel tijd slingert Rekkof hoopgevende berichten de wereld in, als zouden belangrijke bestellingen nabij zijn. In 2006 liet ook KLM doorschemeren dat zij belangstelling heeft voor de hernieuwde, zuiniger Fokker-kisten van Rekkof. Dezelfde directeur Coumans zei twee jaar geleden over Rosen Jacobson: „Als hij het voor elkaar krijgt, is er zeker een markt voor.” Maar KLM koos dus voor Embraer.

De toorn daarover zal voor Rosen Jacobson kortstondig zijn geweest. Eind vorig jaar, kort nadat KLM de eerste Embraers had besteld, deed hij de deal van z’n leven. Daar kwam geen nieuwe Fokker aan te pas. Hij verkocht zijn Vlaamse, eveneens met oude Fokkers vliegende, luchtvaartmaatschappij VLM, voor 178 miljoen euro... aan Air France-KLM.

Het hoofdkwartier van Rosen Jacobson is gevestigd in het Utrechtse dorpje Mijdrecht; Rendementsweg 2. Dat adres kun je op twee manieren lezen.

Philip de Witt Wijnen