Waar zijn de lifters in Nederland gebleven?

Toen Erik-Jan van Oosten onlangs de laatste bus van Rhenen naar Wageningen had gemist, besloot hij te liften. Een half uur en veertig passerende auto’s later, kon hij boos door de regen naar huis lopen. Blijkbaar is liften aan het uitsterven. Waarom?

„Het waren vooral studenten die liftten en die zitten sinds de invoering van de ov-jaarkaart in 1991 in de trein of in de bus”, antwoordt Daan Toner, auteur van de Europese Liftersgids (1996). In Oost- en Zuid-Europese landen bijvoorbeeld wordt nog wel veel gelift. „En meer Nederlanders dan tien jaar geleden, hebben een auto”, vult woordvoerder Markus van Tol van de ANWB aan.

Met alle alternatieven is het risico van liften mogelijk een grotere drempel dan vroeger – denk aan Rutger Hauer als moordende lifter in The Hitcher (1986). Het gevaar wordt wel overdreven, zegt Frank Verhart, ervaren lifter en beheerder van een website over liften. „Je loopt altijd wel risico. Maar liften is over het algemeen een relatief veilige, leuke, goedkope en vaak snelle manier van reizen.”

Daarbij is liften wat gemakkelijker geworden. Op ‘online liftcentrales’ zoals www.meerijden.nu en www.hitchhikers.org kun je een liftafspraak maken. Vaak worden de reiskosten gedeeld. In Duitsland bijvoorbeeld is dit erg bekend. Toner: „Daar heb je grotere afstanden en het openbaar vervoer is best prijzig.”

Enkele lifttips:

Ga overdag naar een officiële liftersplaats, zoals ze die Amsterdam en Groningen hebben. ’s Nachts kun je het beste bij tankstations staan.

Liften op de vluchtstrook van een autosnelweg is verboden.

Lift als man alleen of nog beter, samen met een vrouw. Voor vrouwen is het veiliger als zij niet alleen liften.

Zorg dat je er ‘betrouwbaar’ uitziet. Let er op of de chauffeur ook zo overkomt.

Neem in Nederland altijd een regenjas en wat proviand mee.

Forra de Jong

Lees meer tips op franknature.nl/hitchhike/hitchhike.htm