KLM doet haar Fokkervloot in de uitverkoop

Lolke van der Heide

De laatste vliegtuigen van Nederlandse makelij verdwijnen uit de KLM-vloot. Alle 54 Fokker-toestellen, waarmee de KLM op korte routes vliegt, worden de komende jaren verkocht. Vanaf 17 november zet KLM de Braziliaanse Embraer 190 in voor deze vluchten.

Dit heeft de luchtvaartmaatschappij gisteren bekendgemaakt in São Paulo bij de levering van het eerste nieuwe toestel, dat circa honderd stoelen telt. Embraer is al jaren vaste leverancier van Air France, waarmee KLM in 2004 fuseerde. De Fransen drukken hiermee hun stempel op de besluitvorming binnen de holding.

Directeur Michel Coumans van KLM Cityhopper, de regionale divisie, betreurt het afscheid van de drie types Fokker, de F50, F70 en F100. Grote maatschappijen danken hun toestellen meestal na ongeveer twintig jaar af. „Onze Fokker-100’s hadden te vaak technische problemen, waardoor de kosten opliepen”, zegt Coumans. KLM heeft de grootste Fokkervloot ter wereld.

Fokker ging na een kleine eeuw in 1996 failliet. De jongste toestellen dateren van rond die tijd. KLM houdt deze nog enkele jaren aan en vervangt eerst de oudste Fokker 100’s. Daarna verdwijnen ook de F70’s en F50’s. Door welke types ze worden vervangen is nog niet bekend. VLM, eind vorig jaar door Air France-KLM gekocht, blijft nog wel met Fokkers vliegen.

De onderhoudstak van Fokker, die voor KLM en alle andere klanten in de wereld werkte, kwam na het faillissement in handen van Stork. Dat bedrijf, Fokker Services in Woensdrecht, kan door de vlootvernieuwing in problemen komen. „KLM verkoopt haar oude vliegtuigen aan andere maatschappijen, maar we weten nog niet aan wie”, zegt een woordvoerder. „Als ze in Afrika terechtkomen is het nog maar de vraag of wij dan nog het onderhoud kunnen doen.” Bij Fokker Services werken vijfhonderd mensen.

De nieuwe vliegtuigen van KLM komen op een moment dat de luchtvaart de gevolgen begint te ondervinden van de kredietcrisis, met dalende opbrengsten en een lagere bezettingsgraad. „De markt ziet er niet goed uit”, zegt Jan Witsenboer, directeur vlootontwikkeling van KLM. „We moeten onze scenario’s bijstellen. Misschien zullen we op korte termijn nulgroei hebben.”

Op 17 november maakt de Embraer van KLM zijn eerste reguliere vlucht. In maart 2010 moet de laatste Embraers zijn opgeleverd.

KLM: pagina 17