Japanse fastfashion

Het Japanse Comme des Garçons en modeketen H&M presenteren deze week een nieuwe collectie. Gothicjurken en rafelige jasjes.

Het is weer tijd voor H&M’s jaarlijkse novemberstunt. Na Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Viktor & Rolf en Roberto Cavalli vertaalde dit keer het Japanse Comme des Garçons hun kenmerkendste stukken voor de fastfashionketen. Tokio, waar vandaag een tweede H&M opent, krijgt de primeur. Nederland, en dertig andere landen, moeten geduld hebben tot donderdag.

Van de spraakmakende samenwerkingen die H&M aanging met gastontwerpers, is die met het avant-gardistische Japanse label het minst voor de hand liggend. De keus voor Lagerfeld was verrassend, maar ook enigszins logisch, omdat de couturier al jaren het mixen van designerlabels met goedkope mode promoot. Hoewel Lagerfeld achteraf gepikeerd was, want zijn ‘slanke’ ontwerpen waren tegen de afspraak in ook uitgevoerd in grote maten.

Comme des Garçons spreekt bij weinig H&M-klanten tot de verbeelding; de meesten hebben de onorthodoxe ontwerpen van de 66-jarige Rei Kawakubo nog nooit gezien. Artistiek adviseur van H&M Margareta van den Bosch is wel een fan van het label. Toch benadert ze niet alleen ontwerpers waar ze van houdt, zegt Van den Bosch vanuit Zweden. Al bewondert ze alle gastontwerpers tot nu toe wel: „Karl Lagerfeld is de King of Couture, Stella McCartney is street cool, Viktor & Rolf zijn van de moderne twist en Roberto Cavalli staat voor glamour en extravagantie.” Over Comme, dat al lang op haar verlanglijstje staat, zegt ze: „Rei Kawakubo loopt altijd voorop in de mode, ze legt zich nooit neer bij de heersende opvattingen en is er al die jaren in geslaagd bij de top te horen. Wij hebben erg veel respect voor de manier waarop ze gewoontes in de modewereld ter discussie stelt.” Werken met gastontwerpers is volgens Van den Bosch geen doel op zich. „We hebben meer dan honderd ontwerpers in vaste dienst – maar als de klanten dat willen, zullen we in de toekomst meer van dit soort samenwerkingen aangaan.”

Kawakubo overrompelde in 1981 de Parijse modewereld. De pers betitelde haar duistere ontwerpen als rouwkleding, het einde van de mode, en ondraagbaar. De poor look werd wél een trend. De gatentrui die Kawakubo in 1983 toonde, haalde de modegeschiedenisboekjes.

Tot nu toe genereerde de keus van de modeontwerper meer publiciteit dan de ontwerpen zelf, maar de overwegend zwarte CdG-collectie voor H&M verrast. Blikvanger is een eigenzinnige, gothic-achtige jurk met ruches (€ 299, het duurste stuk), waarin een klassiek krijtstreepcolbert is te herkennen. Even anarchistisch zijn de gedurfde rafelige, deconstructieve dames- en herenjasjes van pluizige, gekookte wol. Draag je zo’n jasje, dan heb je iets uit te leggen. Er zijn broeken met een verlaagd kruis, asymmetrische T-shirts, maar ook dé perfecte trenchcoat.

Bij de collectie hoort een accessoirelijn met onder meer een sportieve tas bezaaid met polkadots (het handelsmerk van CdG), een hip hoedje en brede mannensjaals. Ook is er een eau de toilette dat meer naar wierook dan naar bloempjes ruikt.