Saab: Defensie verdraait feit

De Zweedse vliegtuigbouwer Saab wil opheldering van staatssecretaris van Defensie De Vries (CDA). Hij zou „pertinent onjuiste” uitlatingen hebben gedaan over de Gripen Next Generation, het gevechtsvliegtuig dat in de race is voor de opvolging van het Nederlandse F16 gevechtsvliegtuig. Saab overweegt zich terug te trekken als kandidaat-leverancier, zegt directeur Bob Kemp tegenover deze krant.

„De staatssecretaris verdraait de feiten”, zegt Kemp. „Óf hij is verkeerd gebrieft door zijn ambtenaren, óf hij verstrekt willens en wetens onjuiste informatie aan het parlement.”

Saab zal in een brief om uitleg vragen. De Zweden willen garanties dat de Gripen, de enig overgebleven concurrent van de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF) „serieus wordt behandeld”. „Als deze man zo doorgaat, moeten wij ons afvragen of we de race nog moeten voortzetten”, aldus Kemp.

De Vries deed zijn uitlatingen over de Gripen vorige week in de Tweede Kamer. Na vragen over het hoge geluidsniveau van de JSF, zei De Vries dat niet duidelijk is hoeveel lawaai de Gripen produceert, omdat de Zweden niet zouden hebben laten weten met welke motor de Next Generation (‘NG’) zal worden uitgerust. De Vries zei dat er „nog discussie” is „over welke (...) motor er in de NG moet zitten”.

[Vervolg JSF: pagina 12]

JSF

Saab maakt bezwaar tegen uitspraken

[Vervolg van pagina 1] Volgens Bob Kemp heeft Saab, in antwoord op een vragenlijst van Defensie, al in augustus een gedetailleerde beschrijving gegeven van de motor van de Gripen NG (de F414G van de firma General Electric). De Zweedse firma heeft delen van de antwoorden die aan Defensie zijn gestuurd, inmiddels openbaar gemaakt. Uit de antwoorden blijkt dat Saab verschillende malen een beschrijving geeft van de eigenschappen van de F414-motor.

Saab maakt ook bezwaar tegen uitspraken van De Vries over een mogelijke simulatiesessie in Zweden met de ‘NG’. De Vries zei in het debat dat dit geen zin had, omdat de Next Generation – een doorontwikkeling van de Gripen die nog niet op de markt is – nog niet kan worden gesimuleerd. Volgens Saab is deze bewering ook onjuist, en kunnen de „de meest relevante” capaciteiten van de NG, zoals „vliegprestaties, bereik en wapenlast” nu al in de simulator worden gedemonstreerd. Een woordvoerder van Defensie zegt „verrast” te zijn door Saabs verhaal over de simulator. Saab zou een demonstratie juist hebben afgehouden, aldus Defensie.

Het departement erkent echter dat de uitspraken van De Vries over de motor van de Gripen niet kloppen. Volgens Defensie beschikte de staatssecretaris niet over de informatie van Saab, omdat een laatste vergelijking tussen de Gripen en de JSF „volstrekt onafhankelijk” moet worden uitgevoerd. Deze ‘actualisatie kandidatenevaluatie’ moet in december klaar zijn. Defensie wil voor eind februari een handtekening zetten onder het koopcontract van een eerste JSF om mee te doen aan de testfase van het JSF-programma. Een Kamermeerderheid wil echter dat De Vries de aanschaf enkele maanden uitstelt, zodat er meer tijd is voor de evaluatie.